فرهنگ و ادبيات

انتشار خاطرات بوشهری‌ها از فراق حاج قاسم در یک کتاب

کتاب «شروه‌ای برای حبیب» خاطرات مردم بوشهر از ایام شهادت حاج قاسم سلیمانی به قلم فریده الیاسی‌فرد و توسط انتشارات «راه یار» منتشر و روانه بازار نشر شد.

در بخشی از مقدمه این کتاب که هفتمین جلد از عناوین ناشر درباره خاطرات مردمی از ایام شهادت سردار سلیمانی است، چنین آمده است: «صدوچند سال قبل از این هم وقتی رئیسعلی دلواری به شهادت رسید نه فقط بوشهر که همه ایران عزادار شد. آوازه نبرد‌های شجاعانه و مخلصانه رئیسعلی به همه جا رسیده بود. دست خالی، مقابل قوای مهاجم ایستادن و دلاوری کردن، او را سر زبان‌ها انداخته بود. محبوب دل همه ایرانی‌ها شده بود. شهادتش همچون جرقه‌ای در انبار باروت عمل کرد و همه ایران شعله‌ور شد. از عزاداری‌های مردمی پس از شهادت رئیسعلی در اسناد و کتب تاریخی اندک گزارش‌هایی روایت شده است. اینکه در مناطق دیگر کشور، مردم قیام کردند و شهر‌ها برای بیگانگان ناامن شد و به تلافی شهادت رئیسعلی، فلان شخصیت وابسته به انگلیسی‌ها توسط مردم به قتل رسید یا اینکه مردم کفن‌پوش شده و داوطلب حضور در جنوب برای مبارزه با دشمن شدند یا اینکه در محرم همان سال روی منبر‌ها از شهادت رئیسعلی و در رثای او گفته می‌شد یا اینکه بچه‌ها بعد از شهادتش در بازی‌ها رئیسعلی می‌شدند و با دشمن می‌جنگیدند یا حتی اینکه نوجوانان می‌گفتند می‌خواهند روزی رئیسعلی شوند و… را بوشهری‌ها بار‌ها خوانده و شنیده‌اند. اما «شنیدن کی بود مانند دیدن». شهادت سردار دل‌ها در نیمه شب ۱۳دی ماه ۱۳۹۸ شنیده‌ها را برای بوشهری‌ها عینی و دیدنی کرد…

این کتاب کوششی است برای ثبت مجاهدت‌های مردم بوشهر در عزای شهیدی دیگر که در امتداد رئیسعلی دلواری با آرمان‌هایی به فراخور زمان بزرگ‌تر جنگید … برگ‌برگ این کتاب می‌کوشد با روایت عزاداری بوشهری‌ها در ماتم سردار دل‌ها از حتی دورافتاده‌ترین روستا‌های جنوب کشور، اشک‌ها و مویه‌های اهالی را در این غم بزرگ و نفرت و کینه‌شان از دشمن را برای خوانندگان در زمان‌ها و البته مکان‌های دیگر ثبت و ضبط کند. در عین حال، خط به خط آن، همچون شروه‌ای است که محققین دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در غم شهادت حبیب مقاومت سروده و خوانده و با کلمه کلمه آن گریسته‌اند.»

«شروه‌ای برای حبیب» که تحقیق آن برعهده هاجر عابدینی‌نژاد بوده و تدوین آن توسط فریده الیاسی‌فرد صورت گرفته است، در ۱۴۴ صفحه، شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و قیمت هزار تومان توسط انتشارات «راه یار» منتشر شده است.

پیشتر شش کتاب «بر شانه‌های کارون»، «سردار سربدار»، «حافظ دل‌ها»، «یزله بر دجله»، «سلیمانی‌ها» و «ابرقدرت خداست» درباره روایت‌ها و خاطرات مردمی شهر‌های مختلف از ایام شهادت حاج قاسم و ابومهدی المهندس توسط انتشارات «راه یار» منتشر شده بود. آرتسیفر فرهنگی هنری ادبیات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا