شعرفرهنگ و ادبيات

برگزاری شب رونمایی از نسخه شنیداری مثنوی معنوی

فرهنگ و ادبیات – ششصد و هفدهمین شب از سلسله شب های بخارا به رونمایی از نسخه شنیداری مثنوی معنوی (براساس نسخه نیکلسون) اختصاص یافته است که امروز (چهارشنبه هفتم مهرماه ۱۴۰۰) بصورت مجازی و با همکاری کارگاه فیلم و گرافیک سپاس، برگزار می‌شود.

به گزارش آرت سی فر در این مراسم سودابه فضایلی، محمدرضا اصلانی، تهمینه کیان، سعید زاشکانی، علی شهرآشوب و علی دهباشی درباره چگونگی تهیه و تدوین این نسخه شنیداری سخن خواهند گفت.

این اثر شنیداری به همت امین اصلانی، کارگردان، مترجم و دانشجوی دکتری فلسفه خوانده شده است.

در طی تولید این اثر سعی شده است تا وزن موسیقایی مثنوی رعایت گردد، چرا که موسیقی جزئی جداناپذیر از مثنوی معنوی است که علاوه بر خود مولانا، شنونده را نیز به سماع می‌آورد.

تیم تولید این اثر تلاشش بر این بوده است که آثار مثنوی معنوی با خوانش صحیح و موسیقی کلام مناسب، ارائه گردد.

در ضبط این اثر شنیداری از نظارت ادبی حامد خرازیان، دانشجوی دکتری فرهنگ و زبانهای باستان بهره گرفته شده است و پس از تدوین، مجدداً از دقت نظر بازشنوی اثر از سوی سپیده تقوی، کارشناس زبان و ادبیات فارسی انجام شده است تا اثری با حداقل ایراد ممکن فراهم شود.

مثنوی گنجیده ای برای تمام جهان

به بیان استاد بدیع الزمان فروزانفر این منظومه که بدون مبالغه و بی‌هیچ شک و تردید جامع ترین اثر منظوم صوفیانه و یکی از بزرگترین شاهکارهای ادبی جهان است مشتمل است بر شش مجلد که همه آن‌ها به یک وزن و به بحر رَمَل مسدس مقصور فاعلاتن فاعلاتن فاعلات سروده شده است.

و همانگونه که در مقدمه دفتر نخست مثنوی آماده است:

«این است کتابِ مثنوی که اصولِ اصولِ اصولِ دین در کشفِ اسرارِ شُهود و یَقین به شمار می‌آید. این کتاب، حاویِ بزرگترین فِقْهِ الهی و درخشان‌تَرین شریعتِ الهی و روشن‌ترین بُرهانِ الهی است. روشناییِ آن به چراغی در طاقچه‌ای فرو نِشَسته به دیوار می‌مانَد که به گونه‌یی تابناک‌تر از سپیده دَمْ پَرتو اَفْشانی می‌کند.

این کتاب بهشت دل‌هاست، پُر از چَشمه‌ها و درختان و یکی از آنها چَشمه‌یی است که رَهروانِ این راه آن را سَلْسَبیل نامیده اند. [کتاب مثنوی] در نَظَرِ صاحبانِ مَقامات و کَراماتْ بهترین مَقام و خوش‌ترین استراحتگاه است. نیکان در آن می‌خورند و می‌نوشند و آزادگان از آن شادمان می‌شوند و به وَجْد می‌آیند.»

 

پرسید یکی که عاشقی چیست؟
گفتم که چو ما شَوی بِدانی

بی شک این اثر شنیداری با دقتی که در خوانش صحیح و موسیقیایی آن صورت گرفته است به یکی از آثار ماندگار در حوزه ادبیات تبدیل خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا