مد و لباس

برپایی نمایشگاه «گل و نقش» در خانه هفت‌دست | تأکید بحرینی بر لزوم حفظ شیوه‌های اصیل در اجرای دوخت‌های سنتی

گروه مد و لباس آرتسیفر: نیلوفر بحرینی از هنرمندان حاضر در نمایشگاه گروهی «گل و نقش» درباره جزئیات این رویداد به خبرنگار آرتسیفر گفت: این نمایشگاه با محوریت زرتشتی دوزی به میزبانی مجموعه «خانه هفت دست» برپا می‌شود و قرار است آثاری از ۱۰ هنرمند مسلمان و زرتشتی در زمینه زرتشتی دوزی طی دو روز در معرض دید عموم قرار گیرد.

بحرینی افزود: این نمایشگاه، نوزدهم و بیستم خردادماه از ساعت ۱۴ تا ۲۰ برپاست و قرار است روز پنجشنبه و در حاشیه این نمایشگاه، یک نشست تخصصی درباره تاریخچه هنر فاخر و متقدم زرتشتی دوزی از ساعت ۱۸ تا ۲۰ برپا شود.

این هنرمند عرصه دوخت‌های سنتی با اشاره به اینکه این رویداد یک دوره‌همی برای هنرمندان مسلمان و زرتشتی است که طی سالیان متمادی به هنر زرتشتی دوزی پرداخته‌اند، اذعان داشت: قدیمی‌ترین نمونه سوزن‌دوزی به دوره قاجار بازمی‌گردد که البته به استناد بسیاری از نقش نگاره‌های باقی‌مانده، تاریخچه لباس زنان زرتشتی از زمان حمله اعراب به ایران، مهاجرت زرتشتیان به هندوستان و دوره ساسانی از آن زمان قابل‌بررسی است.

بحرینی به انگیزه‌ها و اهداف این گروه در پرداختن به لباس سنتی زرتشتیان و هنر زرتشتی دوزی اشاره و تصریح کرد: در دوره‌های آموزشی مرتبط با دوخت‌های سنتی، هم به سوزن‌دوزی‌های مناطق خاص پرداخته می‌شود و هم سوزن‌دوزی‌های سنتی و یکی از انواع پرطرفدار سوزن‌دوزی‌های مناطق خاص به همین زرتشتی دوزی بازمی‌گردد که نمونه‌های آن در بسیاری از موزه‌ای مطرح ایران و جهان نیز موجود است.

او در ادامه به دور شدن برخی از آثار هنری در زمینه دوخت‌های سنتی از اصالت اشاره کرد و گفت: همین امر نه‌فقط درباره نقوش مرتبط با زرتشتی دوزی که در ارتباط با بسیاری دیگر از انواع سوزن‌دوزی یک تلنگر به شمار می‌رود و باید به فکر تحقیقات مدون و متأثر از منابع معتبر درباره این بخش از هنر کشورمان باشیم.

این هنرمند عرصه دوخت‌های سنتی در خاتمه بر لزوم تدریس تکنیک‌های دوخت اصیل در عرصه سوزن‌دوزی تأکید و بیان کرد: امید است در راستای توسعه این بخش از صنایع‌دستی، ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی پای‌کار آمده و نقش مؤثر خود را در چنین گردهمایی و نمایشگاه‌هایی ایفا کنند چرا که تأمین فضا، بودجه و دسترسی به بسیاری از منابع از طریق همین همراهی میسر خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا