داستان و رمانشعرفرهنگ و ادبياتكتاب و کتابخوانی

شرکت در انتخابات فرصتی است که نباید بگذاریم از دست برود

"علیرغم اینکه حضور در انتخابات یک تکلیف است، بنده این مشارکت را یک فرصت می‌دانم."

گروه ادبیات خبرگزاری آرتیسفر- در ادامۀ گفتگو با شعرای کشور یک‌ ساعتی میزبان «محمود حبیبی کسبی» بود و با این شاعر خوش ذوق دربارۀ موضوعات مختلف حرف زدیم. حبیبی برگزیدۀ جشنواره‌های مختلفی از جمله جشنواره بین‌المللی شعر فجر است و داوری جشنواره‌های مختلفی را بر عهده داشته است. او علاوه بر شعر کلاسیک، در حوزۀ ترانه و تصنیف نیز آثاری خلق کرده است و شعر معروف «شاه پناهم بده» که توسط دولتمند خالف خواننده بنام تاجیکستانی اجرا شده اثر شناخته شده او می‌باشد

حبیبی کسبی در بخشی از این گپ‌وگفت چند جمله‌ای هم دربارۀ انتخابات یازدهم اسفندماه صحبت کرد که با توجه به اهمیت شرکت در رأی‌گیری مطالب یاد شده به‌عنوان پیش درآمد تقدیم حضورتان می‌گردد.مشروح این گفتگو در روزهای آینده روی خروجی خبرگزاری قرار خواهد گرفت.

این شاعر پرآوازه درباره اهمیت مشارکت در انتخاب مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: پیرامون حضور در انتخابات نکته جدیدی نمی‌توان گفت. نکاتی زیادی وجود دارد که بارها گفته شده و به آن‌ها پرداخته شده است. بعضی می‌گویند، حضور در انتخابات یک تکلیف است، اما بنده عرض می‌کنم که این مشارکت یک فرصت است که به واسطه آن می‌توانیم در آینده کشور تاثیرگذار باشیم. شرکت در انتخابات مثل استفاده از فرصت‌هایی است که در زندگی شخصی در اختیار ما قرار می‌گیرد. ما اگر از فرصت ها استفاده نکنیم، بعدا بایستی به خودمان گله کنیم که چرا از آن موقعیت بهترین بهره را نبرده‌ایم. مشارکت در انتخابات فرصتی است که بتوانیم نقش مثبتی هر چند اندک، برای وطن خود ایفا کنیم.

وی در ادامه افزود: امام خمینی (ره) فرمودند که جمهوری اسلامی نه یک کلمه کمتر نه یک کلمه بیش‌تر و یکی از وجوه تجلی جمهوریت نظام همین مسئله انتخابات است. طی سال‌هایی که از انقلاب اسلامی می‌گذرد، ما همواره انتخابات‌های پر شوری در کشور برگزار کرده‌ایم. البته شایان ذکر است که میزان تلاطم و شور انتخابات مجلس از انتخابات ریاست جمهوری کمتر است. این مسئله علل مختلفی دارد که تعدد نامزدها از جمله آن علل است.

به نظر من در انتخابات مجلس شورای اسلامی یک آسیب جدی وجود دارد و آن آسیب، رای دادن لیستی است. گاهی دیده‌ایم در شهر تهران نفرات یک لیست رتبه یک تا سی و نفرات لیست دیگر  سی و یک تا نود را به خودشان اختصاص داده‌اند. این مسئله مطلوب نیست و به نوعی نفی جمهوریت است. رای دادن مردم به لیست‌ها باعث شده تا کاندیداها به جای ارائه برنامه به مردم، صرفاً سعی کنند که در این فهرست‌ها جای بگیرند.

خواهش بنده از هموطنان عزیز این است که حتما بر مبنای تحقیقات خودشان رای دهند. البته گاهی ما به یک فردی اعتماد کامل داریم و به فهرستی که آن فرد معرفی کرده رای می‌دهیم؛ اما این که ما آن افرادی که سیاسیون و ائتلاف‌های آن‌ها معرفی می‌کنند را انتخاب کنیم غلط است. همین ائتلاف‌ها بعد از انتخابات از هم گسسته می‌شوند. بهتر است به تحقیقات و بررسی‌های خودمان اعتماد کنیم و به اندازه ۲۴ ساعت روی انتخابی که در آینده کشور موثر است وقت بگذاریم. البته خود کاندیداها هم باید خود را عرضه کنند. با این حال هر چه قدر انتخاب محدود شده و مشکلات دیگری وجود داشته باشد، باز هم انتخابات فرصت محسوب می‌شود.

این کلام کلیشه‌ای که هر کسی در انتخابات شرکت نکند، حق ندارد گله کند، حرف درستی است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا