تئاترسينما و تئاترسینماصدا و سیمانمايش خانگی

ضعف فیلم‌نامه مختص آثار پویانمایی نیست/ نزدیک شدن زمان مدت تولید آثار انیمیشن ایرانی به استانداردهای جهانی

کریمی‌صارمی دبیر جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران به خبرنگار آرتیسفر گفت: https://artsyfar.ir/?p=23231&preview=trueدر ایران تلاش می‌کنیم به استانداردهای جهانی حوزه انیمیشن نزدیک شویم. آثار پویانمایی ایرانی به دلیل نوع خاص داستان، گرافیک، محتوا و موسیقی می‌تواند شرایط خوبی در بازار جهانی کسب کند.

گروه سینما آرتیسفر: سیزدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران از ۱۳ اسفند تا ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد. در حاشیه نشست خبری این جشنواره که ۸ اسفند ۱۴۰۲ در  سالن کنفرانس مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری تهران برگزار شد، خبرنگار آرتیسفر با کریمی‌صارمی دبیر جشنواره گفت‌وگویی در خصوص چالش‌های اساسی انیمیشن‌سازی و تدابیر جشنواره برای مرتفع‌سازی آنها داشته که در ادامه خواهید خواند.

کریمی‌صارمی در خصوص چالش طول مدت طولانی تولید آثار پویانمایی گفت: تلاش می‌کنیم در تولید به استانداردها نزدیک شویم و هم اکنون به سرعت خوبی هم رسیده‌ایم. در دنیا طول مدت تولید انیمیشن کمتر از دو سال نیست. اگر تولید آثاری مثل «بچه زرنگ» طولانی شد دلیلش ایام کرونا بوده. در حالی که اگر تیم تولید زمانی بیش از ۲ سال را برای تولید در نظر بگیرد با تورمی که وجود دارد نمی‌توانند پروژه را جمع کنند. تولید انیمیشن در ایران به ۲ تا ۲ سال و ۳ تا ۴ ماه رسیده است و این سرعت خیلی خوب است.

وی با بیان اینکه در حوزه فیلم‌نامه هنوز دچار مشکل هستیم ادامه داد: در تمام نشست‌های تخصصی سیزدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران بالاخص بخش علمی و بخش پایان‌نامه‌ها یکی از مباحث محتوا و فیلم‌نامه خواهد بود. در دوره پیشین آقای حافظی کارگاه آموزشی فیلم‌نامه‌نویسی را به صورت تخصصی برگزار کرده بودند. مشکل اساسی در فیلم‌نامه‌نویسی وجود دارد و خاص انیمیشن نیست.

نشست خبری سیزدهمین جشنواره بین المللی پویانمایی تهران

دبیر سیزدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران افزود: در انیمیشن عناصر و تکنیک‌های فانتزی و تخیل و عناصری این‌چنینی با کمک تکنیک به کمک اثر می‌آید و ضعف فیلم‌نامه را پوشش می‌دهد اما در دیگر قالب‌های سینمایی این عناصر خیلی کمک‌کننده نیستند. این مهم است که ما شاهد تلاش فعالین انیمیشن‌سازی هستیم. البته به دلیل هزینه‌های سنگین تولید در صنعت انیمیشن تولیدکنندگان حساب و کتاب شده عمل می‌کنند و بی‌گدار به آب نمی‌زنند. هر چند که انیمیشن دیگر در مقابل صنعت زنده سینما گران محسوب نمی‌شود.

صارمی بازار جهانی را آماده همکاری برای فراهم‌سازی شرایط همکاری و اکران آثار انیماتورهای ایرانی دانست و تکمیل کرد: از آنجا که تنوع در گرافیک و محتوا آثار ایرانی نسبت به دیگر آثار جهانی متفاوت است این فرصت، فرصت خیلی خوبی است. موسیقی ایرانی، گرافیک آثار در صورتی که از سبک خودمان باشد و ادبیات ما بسیار ادبیات متفاوتی است چون در آن کشف و شهود داریم و جهان عاشق این موضوع است. این‌ها همه فرصت بسیار خوبی را برای حضور انیمیشن‌های ایرانی در سطح جهان مهیا می‌کند و این فرصت به نظر من بیش از ۷ یا ۸ سال نخواهد بود. باید از این فرصت استفاده شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا