فرهنگ و ادبيات

«عزرائیل: کهنه‌سرباز» تاریخی و مستند است | نیما اکبرخانی از رمان شایسته تقدیر جایزه جلال می‌گوید

گروه فرهنگ و ادبیات آرتسیفر: نیما اکبرخانی که در پانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد با کتاب «عزرائیل: کهنه‌سرباز» از انتشارات کتابستان معرفت در بخش داستان بلند و رمان، شایسته تقدیر شناخته شد، درباره این اثر به آرتسیفر گفت: این رمان تاریخی در ژانر جنایی و جاسوسی (امنیتی) نوشته شده است.

او با این توضیح که اطلاعات کتاب به‌روز است و سخت‌نویسی شده، ادامه‌داد: با توجه به این «عزرائیل: کهنه‌سرباز» بر اساس تاریخ ۵۰-۶۰ سال اخیر نگاشته شده مشکلی برای دسترسی به منابع نداشتم و از کتاب‌های تاریخی که برای عموم مردم قابل استفاده است بهره بردم؛ از مرکز اسناد انقلاب اسلامی، آثار تاریخ شفاهی دفتر ادبیات حوزه هنری و موسسه مطالعه و پژوهش‌های سیاسی.

اکبرخانی علاقه به تاریخ معاصر را بهانه نوشتن این رمان دانست و افزود: تحقیق و نگارش کتاب زمان زیادی برده است ولی به این شکل نبود شروع کنم به مطالعه کردن برای نوشتن. یکی از ژانرهای مورد علاقه من مطالعه کتاب‌های تاریخی معاصر است.

او با بیان این که در جریان پروسه انقلاب یک‌سری سازمان‌های امنیتی همچون مجاهدین خلق، کومله، حزب دموکرات و چریک‌های فدایی خلق، تشکیل شد، تصریح‌کرد: به این اطلاعات در کتاب‌های متعددی پرداخته شده دلیل این که بین مخاطب عام شناخته شده نیست روایت سخت‌خوان و خشک تاریخی آن است. به‌نظرم پرداختن به این اتفاقات در قالب داستان بیشتر مورد اقبال قرار می‌گیرد.

اکبرخانی درباره محتوای کتاب «عزرائیل: کهنه سرباز»، نیز اظهارداشت: داستان با روایت مردی شروع می‌شود که بازپرس سازمان حفاظت نیروهای مسلح است. پرونده‌هایی که به او ارجاع می‌شود قتل است و او برحسب وظیفه باید قاتل را دستگیر کند. در یکی از پرونده‌ها قاتل یکی از رزمنده‌های معروف و به‌نام دفاع مقدس است. او باید این فرد را دستگیر کند اما به این جمع‌بندی می‌رسد انگیزه این قتل ریشه درگذشته دارد. شروع به بازجویی و مصاحبه می‌کند از افرادی که قدیم با او دوستی داشتند از رفیق دوران کودکی تا رفیق دوران انقلاب و جبهه. در قالب این بازجویی‌ها مخاطب تاریخ را مطالعه می‌کند. شخصیت‌ها ساختگی است اما وقایعی که روایت می‌شود صدرصد مستند است.

او در پاسخ به این پرسش که دلیل انتخاب این کتاب را در جایزه ادبی «جلال آل‌احمد» چه می‌‌داند، گفت: با توجه به اسناد موجود از تاریخ معاصر زمینه‌های نوشتن در فضای هیجان‌انگیز با پسزمینه امنیتی و تاریخی زیاد است اما کمتر در قالب داستانی خوش‌خوان به آن پرداخته شده است؛ شاید داوران تحت‌ تاثیر این موضوع قرار گرفته باشند. به هر حال این رویداد از مهم‌ترین جایزه‌های ادبی کشور است و شخصا پی‌گیر آثار برگزیده دوره‌های قبل بوده‌ام.

اکبرخانی که می‌خواهد مجموعه «عزرائیل» را ادامه دهد، افزود: معتقدم این نوع آثار روی تصمیم‌گیری و بینش سیاسی مخاطب تاثیر می‌گذارد. با این تفکر و استقبال از جلد نخست، جلد یک‌ونیم این مجموعه با عنوان «عزارئیل: روزهای تاریک» حدود یک ماه پیش نشر یافت. در این جلد مستقیم به سراغ قهرمان داستان نرفتم و خط اصلی داستان جلو نمی‌رود، بلکه شخصیت‌های جدیدی وارد دنیای داستان شدند. شخصیت‌هایی که قرار است در جلدهای بعدی در کنار قهرمانان جلد اول، نقش کلیدی بازی کنند. این جلد، در ایران و سوریه می‌گذرد. بخش‌هایی از جلد دوم هم نوشته شده است که سال آینده منتشر می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا