مد و لباس

وقتی لباس اجتماع برای دختران نوجوان موضوع یک رویداد می‌شود | دلایل اهمیت یک سوژه در حوزه مد و لباس

گروه مد و لباس آرتسیفر: پیامدهای فرهنگی و اجتماعی رشد و توسعه فناوری جدید ارتباطات مانند اینترنت، کودکان و نوجوانان را در معرض تجاربی قرار می‌دهد که بعضاً محصول فرهنگ خودی نبوده و برامده از دیگر ساختارهای اجتماعی هستند در نتیجه با همسو شدن نیازهای این گروه‌ سنی به انواع پوشش و واردات فرهنگی از مسیر شبکه‌های اجتماعی، این فرصت فراهم می‌شود که فارغ از آنچه عرف حاکم می‌پسندد، دست به هرگونه انتخابی بزنند و چه بسا با والدین خود نیز که از نسلی دیگر با تفکر و اعتقادی متفاوت هستند، وارد چالش‌های جدی شوند.

استقبال گسترده نوجوانان از الگوهای پوششی دیگر کشورها که چه بسا به لحاظ رنگ و طرح همسو با ذائقه نوجوان امروزی هستند، اهمیت و ضرورت توجه به طراحی و دوخت پوشش متناسب با فرهنگ داخلی برای این گروه سنی را دوچندان می‌کند حال آنکه به دلیل اقتضائات جسمی و روحی این قشر، کار برای فعالان حوزه مد و لباس نیز تا اندازه‌ای سخت‌تر خواهد شد.

حال کافی است که بازار داخلی، پاسخگوی نیاز نوجوان و والدین او نباشد؛ برندهایی که در قالب تیم‌های پژوهشی همواره درصدد نیازسنجی بازار هستند، اقدام به عرضه تولیدات خود در بازارهای جهانی می‌کنند و از این دریچه، بخش اعظمی از خط فکری و فرهنگی خود را نیز با نوجوان ایرانی راه می‌برند.

از اینرو، پرداختن به موضوعات مرتبط با لباس نوجوانان در قالب رویدادهای متنوع خود می‌تواند گام مؤثری در مسیر تأمین لباس استاندارد و همسو با نیازهای فرهنگی، روحی و جسمی نوجوان کشورمان باشد.

طی روزهای اخیر، رویداد طراحی لباس فرم اجتماعی دختران نوجوان با ارسال ۱۰۳ طرح و ایده در مرکز آموزش علمی کاربردی جهاددانشگاهی تبریز برگزار شده است.

جعفر محسنی، رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی در آیین اختتامیه‌ این رویداد، با تقدیر از تمامی حاضران و شرکت کنندگان  اظهار کرد: امیدواریم برگزاری این استارتآپ‌ها، ایده‌های جالب و خوب در زمینه مد و لباس به همه دانشجویان تازه وارد و خلاق برای ورود به بازار بدهد.

او دقت به پارامترهایی چون قیمت مناسب و تناسب البسه با الگوهای جامعه امروز را تاثیرگذار در موفقیت دانشجویان مد ‌و لباس دانست.

رباب نوروزی رئیس مرکز آموزش علمی کاربردی جهاددانشگاهی تبریز نیز گفت: هدف از برگزاری چنین رویدادی ابداع طرح‌های نوآورانه و خلاقانه با تلفیق طرح‌های سنتی ایرانی اسلامی، ایجاد فرهنگ و الگوهای جدید ایرانی ملی و به خصوص برای جوانان به دور از هرگونه سبک واردانی بی هویت، ایجاد برندینگ در طراحی لباس دخترانه و توسعه کسب و کارهای آنلاین و اینترنتی در حیطه لباس دخترانه، بازاریابی و فروش، ایجاد بازارهای نوظهور در این زمینه و برانگیختن، شناسایی و احصای جوانان و دانشجویان خلاق و نوآور در حوزه مد است.

نوروزی افزود: ۱۰۳ طرح و ایده در زمینه لباس دخترانه توسط مسئولان اتحادیه‌های تولیدکنندگان لباس و فروشندگان لباس تبریز و اساتید دانشگاهی داوری شده و از این میان، ۲۰ طرح برای داوری نهایی انتخاب شدند.

او با اشاره به تقدیر از نفرات برگزیده با حضور رییس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی و روسای اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک و فروشندگان لباس، اظهار کرد: طرح‌های برگزیده برای تولید انبوه به سرمایه گذاران و تولیدکنندگان ارائه می‌شود و این فعالیت و رویداد شتاب لباس با امید به ایجاد الگوهای جدید ایرانی اسلامی توسط مرکز و دفتر نوآوری مرکز آموزش علمی کاربردی جهاددانشگاهی تبریز ادامه خواهد داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا