سينما و تئاتر

«اتفاق» به روایت ناهید مرادی | دوری انسان از خود و دیگران

گروه تئاتر آرتسیفر: نمایش «اتفاق» نوشته هاینریش بل و کار ناهید مرادی از ۱۲ اسفند ساعت ۱۹:۳۰ در تماشاخانه مشایخی روی صحنه است. علیرضا شعبانیان، مینو منوچهری، شروین مهدوی و مرضیه علیمرادی در این نمایش بازی می‌کنند.

ناهید مرادی در گفت‌وگو با آرتسیفر درباره جذابیت‌های انتخاب نمایشنامه «اتفاق» برای اجرا گفت: این نمایشنامه اثر هاینریش بُل، نویسنده شاخص آلمانی و از نویسندگان محبوب من است. البته که اکثر ما با رمان او به نام «عقاید یک دلقک» آشنا هستیم اما بل داستان‌های کوتاه و نمایشنامه‌های بسیار دارد. «اتفاق» را چند سالی است حمزه علی‌محمدی به فارسی برگردانده و تا آنجا که می‌دانم تا به حال روی صحنه نرفته است.

او در ادامه افزود: به زعم من، مساله این نمایشنامه دوری انسان از خود و از دیگران است؛ آنقدر دور که روزی ممکن است حتی همسر خود را نشناسد و این روزها ما با این حس و حال بیگانه نیستیم.

مرادی درباره موضوع و مضمون نمایش عنوان کرد: نمایش «اتفاق»، روایتگر اتفاقی خاص در زندگی روزمره پاول است. او مانند هر روز از همسرش خداحافظی می‌کند و به اداره می‌رود اما در خیابان اصلی شهر، شخصی را می‌بیند که بعد از مدتی متوجه می‌شود همان همسرش ماریاست و در تعقیب او، به سال‌های گذشته و زندگی‌شان گریزهایی زده می‌شود. پاول سردرگم می‌ماند و گاه تا مرز جنون پیش می‌رود.

او درباره زمان و مکان رویدادهای نمایش یادآور شد: اتفاق این نمایش سال ۱۹۵۲ یعنی هفت سال پس از جنگ جهانی دوم در کشور آلمان رخ می‌دهد. آلمانی که متحمل شکست شده و فضای سرد جنگ هنوز بر روابط میان مردم حاکم است.

ناهید مرادی درباره سبک و فصای اجرایی نمایش گفت: نمایشنامه «اتفاق» چند شخصیت و تیپ دارد اما در اجرا فقط چهار نفر به عنوان بازیگر روی صحنه هستند که دو نفر از بازیگران چند نقش را همزمان بازی می‌کنند تا نگاه تکراری و ناتوان از تفکیک پاول، بیشتر نمایان شود.

این کارگردان درباره درباره ویژگی‌های این اجرا گفت: ویژگی بارز نمایش، موقعیت‌های مکانی و زمانی بسیار زیاد و متفاوت آن است در حالی که علاقه من، اجرا به روش مینی‌مال است؛ حل این معادله خود چالش مهمی بود.

او در پایان صحبت‌هایش عنوان کرد: امیدوارم نمایش «اتفاق» از حمایت و استقبال مخاطبان و همچنین از رضایت آن‌ها برخوردار شود و بتوانیم لحظات به‌یادماندنی را برای‌شان رقم بزنیم. همچنین از تمامی عوامل گروه بابت همراهی و زحمات‌شان تشکر می‌کنم.

دیگر عوامل نمایش «اتفاق» عبارتند از مشاور کارگردان: علیرضا شعبانیان، مجری طرح: مانا دارابی، دستیار کارگردان و منشی صحنه: المیرا مختاری، طراح صحنه و لباس: علیرضا شعبانیان، عکاس: کیمیا حسینی، مشاور رسانه و تبلیغات: ناهید مرادی، ساخت تیزر و صداگذاری: عرفان ‌احتشامی، ساخت پوستر: دانیال عرب‌زاده و نور و صدا: علیرضا نوری.

علاقمندان به تماشای این نمایش بلیت آن را از سایت تیوال تهیه کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا