سينما و تئاتر

اردشیر از «خانه سیاه است» گفت | ادای دین به یک شاعر بزرگ معاصر | حرکت و فرم در تئاتر ایران ابزار دسته‌چندم شده است

گروه تئاتر آرتسیفر: نمایش «خانه سیاه است» نوشته و کار محسن ‌اردشیر با دراماتورژی مسلم آئینی و تهیه‌کنندگی مهدی کریم‌پور از اول اسفند ساعت ۱۹ در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه است و علی قاجاری، محمدرضا شریفی، علیرضا ‌شریفی، پونه قدیری، محمدامین ‌پازوکی، هانیه بذرافشان، فاطمه موسوی، آرزو ‌صرّاف‌‌رضایی، امیرحسین اسفندیاری، لیلا ‌بروفه، المیرا حسنلو، فروغ درویش‌زاد، سوزان ‌عمران، پارسا جوهری‌‌فرد، شکیبا رنجبر، مریم ‌موسوی، کوثر نعمتی، محمد محنانی، آوا ‌مهماندوست، رحمان اسماعیلی، پریسا حسین‌زاده، مبینا ‌رحیمی، دالیا ‌خندانی، فاطمه ‌زهرا‌آقایی، شایان میرحسینی، مهران ‌عبدی، پیام زمانی، پریناز ‌بور، نرگس ‌میرفتاح، ابوالفضل شاکری، افسانه زنگنه، فاطمه ‌شیخلر، امیررضا محمدزاده، علی ‌نعمتی و آرمیتا لطفی در آن بازی می‌کنند.

این نمایش پیش‌تر سال ۹۷ در جشنواره تئاتر فجر اجرا شده و دو سال پیاپی در آمل روی صحنه رفته بود. اردشیر در گفت‌وگو با آرتسیفر درباره روند شکل‌گیری «خانه سیاه است» گفت: این نمایش از تمرین‌ و اتودهای مختلف با شاگردانم شکل گرفت. تولید هر اثر نمایشی در وهله نخست بسیار پیشتر از آنچه فکر شود در ذهن کارگردان شکل می‌گیرد. معمولاً اینگونه نیست که امروز متنی را بخوانیم و یک سال بعد شروع به ساختن آن کنیم که اگز چنین باشد به نظر من آن اثر در نطفه خاموش خواهد شد. من بسیار به تئاتر فیزیکال علاقمند هستم بنابراین در نمایش «خانه سیاه است» همچون همیشه به سمت حرکت و فرم کشیده شدم اما متاسفانه در ایران فرم به یک ابزار دسته‌چندمی روی صحنه تبدیل شده و فقط پیش‌برنده است و البته گاهی فاقد معیار زیبایی‌شناسی.

اجرای نمایش «خانه سیاه است» در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر

او در ادامه افزود: علاقه من باعث شده به این موضوع فکر کنم که در واقع می‌شود بدون آنکه حرفی زده شود با تئاتر فیزیکال با تماشاگر ارتباط عمیق برقرار کرد به‌گونه‌ای که اثر روی مخاطب تاثیر بیشتری بگذارد. به اعتقاد من تئاتر فیزیکال می‌تواند این رسالت را بر عهده بگیرد و در نهایت با اتود و تمرین‌های مختلفی که انجام داده‌ایم به این نمایش رسیدیم.

این کارگردان در پاسخ به این پرسش که چرا در این نمایش سراغ فروغ رفته است عنوان کرد: فروغ برای من با تمام شاعرانی که می‌شناسم فرق دارد. او سرشار از جسارت و خود واقعی‌اش بود. من همیشه به این فکر می‌کنم؛ واقعاً در چه لحظاتی از زندگی واقعی هستم؟ از دید من، انگار آدم‌های اطرافم واقعی نیستند به این معنی که اگر دستم را به طرف‌شان ببرم از تن‌شان عبور می‌کند.

او اضافه کرد: در یک موقعیت گروتسک گیر کرده‌ایم. کدامیک از ما نقش واقعی خود را بازی می‌کند یا شاید هم به اجبار صرفاً زیست و ایفای نقش این بازی را در زندگی ادامه می‌دهد. منی که امروز در حال دیالوگ است، چقدر واقعی است یا اصلا می‌تواند واقعی باشد؛ از سانسور گرفته تا فرهنگ، جامعه و خانواده همه و همه به نوعی در ساختن این من، تاثیر دارند و حالا جدال برای اینکه خودمان باشیم و تاوانی که باید بپردازیم. فروغ تاوانش را پرداخت او خود واقعی‌اش را زندگی کرد.

اردشیر ادامه داد: من عاشق فروغ هستم و چون از دید من او با تمام شاعرانی که می‌شناسم فرق دارد از این رو سراغش رفتم این اثر یک ادای دین به بزرگ‌ترین شاعر زن معاصر ایران است.

او درباره موضوع و مضمون نمایش «خانه سیاه است» عنوان کرد: کانسپت اصلی اجرا بر خود واقعی بودن تاکید دارد و من با زبان بدن آنچه در نظر دارم برای تماشاگر روایت می‌کنم. این اثر به معرفی اشعار و آثار و زندگی فروغ فرخزاد تاکید دارد.

محسن اردشیر در پایان گفت: رسالت مهم من ابتدا ادای دین بود اما انگار حالا باید به این فکر کنم تا بتوانم تعداد اجراهای بیشتری از این نمایش را ارائه دهم تا فروغ را تا جای ممکن به نسل جدیدتر معرفی کنم چراکه بخش دولتی به این مسائل وارد نمی‌شود. متاسفانه ما خودمان باید برای معرفی بزرگان‌مان آستین بالا بزنیم تا تتلوها و ساسی مانکن‌های بیشتری نسازیم و این امر امکان‌پذیر نیست مگر با حمایت دوستان اهل قلم.

اجرای نمایش «خانه سیاه است» در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر

در خلاصه داستان «خانه سیاه است» آمده است: نمایشی در باب آثار، اشعار و زندگی فروغ فرخزاد. دیگر عوامل این نمایش عبارتند از مشاور کارگردان: عبدالرضا شیبانی، مجری طرح: موسسه فرهنگی هنری جهان نمای سکوت، سرپرست گروه: سامان ‌خلیلیان، طراحان حرکت: علی قاجاری، محمدرضا شریفی، علیرضا شریفی، افشین نبی‌پور و محمدامین پازوکی، مدیر تولید: داوود طهماسبی، برنامه‌ریز: مسلم آئینی، طراح صحنه و طراح لباس: محسن ‌اردشیر، طراح اسفنکس و ساخت اسفنکس: مجید ادراکی، موسیقی و افکت: امیرمحمد ‌بهزادی، طراح نور: محسن ‌اردشیر و میثم ‌صفری، صدا: سپیده موحدی، اجرای دکور و آکسسوار: محمود ‌محمودپور، گروه کارگردانی: محمود ‌محمودپور، فاطمه موسوی و کیمیا شفیع‌زاده، طراح گریم: کامبیز ‌معماری، مجریان گریم آقایان: کامبیز ‌معماری، امیر قادری، حمیدرضا قاسمی، علی‌‌اصغر ‌گودینی و مجریان گریم خانم‌ها: افسانه ‌قلی‌‌زاده، لیلا سرنی و فرناز مرتضوی، مجری نور: محمود ‌محمودپور، منشی صحنه: جیران جلالی، طراح پوستر و گرافیک: بابک صفری، طراحی تیزر: عمران هاشمی، مدیر تبلیغات: محسن ‌بیده، طراحی گرافیک موشن: سیدمهدی موسوی، تبار عکاس: ری را حیدری، فیلمبردار: گروه آتیله پریا، داوود طهماسبی و تدارکات: ابوالفضل شاکری و امیررضا محمدزاده.

علاقمندان به تماشای نمایش می‌توانند بلیت آن را از سایت تیوال تهیه کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا