فرهنگ و ادبيات

«تازه وارد»؛ گریز و ترس انسان از موقعیت های زندگی

یاسمین خالصی، کارگردان و نویسنده نمایش «تازه وارد» گفت: این نمایش درباره عدم احساس امنیت انسان امروز و فرار از موقعیت و آدم هایی است که احساس خطر می کنند.  این مسئله کاملا درونی است و شاید درحقیقت ما با موانع درونی خودمان مواجه می شویم.

این کارگردان اعتقاد دارد،  لزوما هرکاری نباید پیام مستقیم به مخاطب بدهد و می گوید: فکر می کنم مخاطب خودش حق برداشت از موضوع را دارد.

تماشاچی در این اثر با گروتسکی (مضحکه ای) رو به رو می شود که می‌تواند جهان شمول باشد و در هر جغرافیا و هر محیطی اتفاق بیفتد. ما در هر موقعیتی می توانیم با اطرافیان احساس امنیت نکنیم و بخواهیم از آدم‌ها و شرایطی که  در آن بازیچه شده ایم فرار کنیم و این خود بزرگترین مسئله بشر امروز است.

خالصی از موضوع این نمایش می گوید، داستان درباره  ساختمانی است که همسایه های  آن به دنبال بیرون انداختن  شخص تازه واردی هستند که بعد از رسیدن به جای مناسب در ساختمان در جهت مخالف اهداف آن‌ها حرکت می کند. شاید همسایه‌ها هرکدام بخشی از وجود شخص تازه‌وارد باشند و او را با وجهی از  شخصیتش مواجه کنند که برایش ناخوشایند باشد.

به گفته خالصی، اتفاقات متن درواقع نگاهی به بازی مافیاست. به قدرت رسیدن ، تحریک توسط اطرافیان و پروبال گرفتن توسط آن‌ها و بعد  رو به سقوط و نابودی رفتن در محیط کار یا هر فضایی. این مسئله  دغدغه‌ای ست که برخی افراد را به شدت تحت تأثیر قرار داده و اثرات مخربی بر روان و قدرت افراد داشته‌ که متن خیلی ملموس به این مورد پرداخته‌ است‌‌. آرتسیفر فرهنگی هنری سینما و تئاتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا