توضیحات نماینده سازمان سینمایی درباره حذف «لامینور» از اکران نوروز/ مخالفت با افزایش قیمت بلیت سینما
چند روزی است که حواشی فیلمهای نوروزی در رسانهها سر و صدا به پا کرده است. از گمانهزنیها درباره حذف فیلم علفزار از فهرست اکران نوروز که البته در نهایت درست از آب درآمد تا عدم صدور پروانه نمایش برای جدیدترین ساخته داریوش مهرجویی که لامینور نام دارد.
بعد از کش و قوسهای فراوان و اخبار ضد و نقیض، در نهایت فهرست نهایی فیلمهای نوروزی اعلام و فیلمهای سگ بند و گل به خودی جایگزین علفزار و لامینور شدند.
لامینور فرقی با بقیه فیلم ها نداشت
حبیب ایلبیگی معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در این باره به خبرنگار ما گفت: فیلم لامینور با ۲۱ فیلم دیگر که از دفاتر مختلف پخش برای اکران نوروزی اعلام آمادگی کرده بودند، برای ما یکسان بود.
سازمان سینمایی در ابتدا با توجه به مسئله تنوع فیلمها در اکران نوروز، شرایط سینماها و اجتماع، ۷ فیلم را برای اکران نوروز پیشنهاد داد که در ۵ فیلم با شورای نمایش اتفاق نظر داشته و درباره ۲ فیلم اختلاف نظر داشتند. در نهایت انتخاب نهایی سازمان سینمایی به شورای صنفی نمایش شده و اعضای این شورا هم پس از بررسی ابعاد مختلف موضوع، ۷ فیلم موقعیت مهدی، شادروان، قدغن، روز صفر، سگ بند و گل به خودی را برای اکران نوروز قطعی کردند. اینها بخشی از اظهارات ایلبیگی درباره روند انتخاب فیلمهای نوروز و حواشی آن است.
افزایش قیمت بلیت سینما و تاثیر بر مخاطبان
قیمت بلیتهای سینما هم از مسائلی است که هر ساله در آستانه عید نوروز اهمیت پیدا میکند، زیرا سینما رفتن میتواند یکی از تفریحات مردم در ایام عید باشد.
ایلبیگی در این خصوص اظهار کرد: بالاترین رقم بلیت سینماها ۵۰ هزار تومان ذکر شده، اما این رقم شاید در تعداد کمی از سینماها وجود داشته باشد. به گفته او این خبر باعث میشود مردم گمان کنند که قیمت بلیت در تمام سینماهای کشور ۵۰ هزار تومان است در صورتی که اصلا اینطور نیست.
سینماها در ۳ ردیف رتبهبندی میشوند. ممکن است یک سینما در یکی از مناطق کمبرخوردار از تجهیزات مناسب برخوردار و جزء سینماهای درجه ۱ باشد، اما قطعا بلیت این سینما به علت موقعیت جغرافیایی آن ۵۰ هزار تومان نیست.
کاش افزایش قیمت بلیت پلکانی بود
معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی میگوید: دو سال است که سینماها قیمت بلیت خود را افزایش ندادهاند که این اتفاق خوبی نیست؛ای کاش این افزایش قیمت به شکل پلهای انجام می شد تا یکباره به مردم شوک وارد نشود.
بر اساس گفته او، رویکرد سازمان سینمایی اجرا کردن طرحها و برنامههایی است که باعث حضور بیشتر مردم در سالنها میشود، این رویکرد به شورای صنفی نمایش هم اعلام شده است.
ایلبیگی میگوید: ما به شورای نمایش هم گفتهایم که افزایش قیمت بلیت موجب کاهش مخاطب میشود، مشکلی که در سال ۹۸ هم آن را تجربه کردیم. شورای نمایش هم مشکلی با این موضوع ندارد، اما افزایش هزینه تولید، تجهیزات و توزیع و پخش، سینماداران را وادار به یافتن یک راه برای تامین هزینههایشان میکند.
او تعطیلی دو ساله سینما بر اثر کرونا را یکی از علل موثر در افزایش قیمت بلیتها میداند.
آنطور که معاون ارزشیابی سازمان سینمایی میگوید در این دو سال سینماهای فعال هم با ظرفیت بسیار کم اکران داشتند؛ اما در مجموع همه این شرایط دلیل نمیشود که هزینهها افزایش و مخاطب کاهش پیدا کند.
ایلبیگی از لزوم برقراری تعادل صحبت میکند. یعنی از یک سو باید شرایط سینماداران را در نظر گرفت و از طرفی اجرای طرحهای افزایش پلهای قیمت بلیتها را در دستور کار قرار داد تا مانعی برای جدایی مخاطب از سینما باشد.
بر اساس گفته او، تقاضای صنوف و سینماداران برای افزایش بلیت خیلی بالاست، آنها از آنچه ارائه کردهاند کوتاه نمیآیند، اما ارشاد برای برقراری تعادل بین سینمادار و مخاطب تلاش میکند. آرتسیفر فرهنگی هنری سینما و تئاتر