فرهنگ و ادبيات

تکلیف انسان‌هایی که در شب قدرتوبه می‌کنند چه می‌شود؟

به بهانه شب‌های قدر با حجت الاسلام مهدی واعظ موسوی، کارشناسی مذهبی گفتگو کردیم.

چه طور می‌توانیم خودمان را برای ورود به شب‌های قدر آماده کنیم؟

انسان‌ها برای ورود به شب قدر سه دسته اند؛ گروه اول؛ کسانی که هوشیار و بیدار هستند و کل سال مراقبه می‌کنند تا بتوانند شب قدر را درک کنند و البته، چون شب قدر معادل همه زمان هاست و به این امر می‌ارزد.

گروه دوم؛ افرادی که در طول سال مراقبه نمی‌کنند، اما ماه شعبان و رجب روزه می‌گیرند و استغفار می‌کنند و در ماه رمضان به ضیافت الهی می‌روند مجموع شب‌های عبادت آن‌ها به ۸۰ روز که دو چله است می‌رسند. گرچه پیامبر اکرم (ص) دهه آخر ماه رمضان، به دلیل اینکه احتمالش بیشتر بود که شب قدر باشد رختخوابش را جمع می‌کرد تا بیشتر به عبادت بپردازد.

گروه سوم؛ افرادی هستند که دقتی به این مسائل ندارند و تمام روز‌های سال را سپری می‌کنند تا به شب قدر برسند و فقط در مراسم شب قدر شرکت کنند که طبیعتا بهره لازم برای این شب را نمی‌برند.

گفته می‌شود که در شب قدر تقدیر یک سال ما نوشته می‌شود اگر ما در آن شب تضرع و عبادت کنیم ممکن است سرنوشتمان تغییر پیدا کند؟

در آیات قرآن آمده است که «تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ فِيها بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ» یعنی «در این شب فرشتگان و روح (یعنی جبرئیل) به اذن خدا (بر مقام ولایت نبی و امام عصر علیه السّلام) از هر فرمان و دستور الهی نازل می‌شوند (و سرنوشت و مقدرات خلق را نازل می‌گردانند).» یعنی اینکه چه تضرع کنیم و چه تضرع نکنیم مقدرات مکتوب می‌شود، اما خداوند کریم است گرچه حکمتش کرمش را نقض نمی‌کند، اما با احساس درماندگی بنده اش به آن رحم می‌کند.

طبق روایات فردی در روز‌های آخر عمرش این دعا را به خداوند می‌کند که “‌ای کسی که دنیا و آخرت برای توست، به منی که دنیا و آخرت ندارم رحم کن! ” در متون آمده که خداوند او را مشمول رحمت خود قرار داده است.

تکلیف انسان‌هایی که در این شب به درگاه خداوند توبه می‌کنند چیست؟

در قرآن دو کلمه ” استغفار” و ” توبه” داریم؛ مرحله اول استغفار و مرحله دوم توبه است. در قرآن امده است استغفار کنید «وَأَنِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ» به معنای  و ای قوم، از خدای خود آمرزش طلبید و به درگاه او توبه کنید.

یعنی اول احساس پشیمانی می‌کنید و استغفار انجام می‌دهد یعنی استغفار و پشمانی قدم اول برای توبه است

فرض کنید شما با ماشین فردی تصادف می‌کنید و شما مقصر هستید ابتدا شما از فرد مورد نظر عذرخواهی می‌کنید (استغفار) و قدم دوم جبران هست که یعنی شما باید خسارت فرد را بپردازید.حضرت علی (ع) می‌فرماید: توبه شش مرحله دارد که به ترتیب عبارتند از، پشیمانی ازگناه، تصمیم جدی بر اینکه به گناه بازنگردد، ادای حقوق مردم که ضایع کرده است، ادای حق الله، ریاضت دادن به بدن تا گوشتی که بر بدن از حرام رشد کرده است از بین برود، خود را به اطاعت حق وادار کند؛ بعد از این مراحل زمان تحقق استغفار با گفتن استغفرالله است.

بسیاری از مردم فکر می‌کنند استغفار کردن یعنی توبه کردن، در صورتی که بدین صورت نیست. طبق روایات باید روزه بگیریم تا گوشتی که با لذت گناه در بدنمان روییده از بین برود.

اگر کسی حق الناس بر گردنش باشد در این شب چه کند؟

حق الناس مهم‌تر از حق الله است. باید با اهتمام تمام اگر صاحبش را می‌شناسیم جبران کنیم و اگر هم نمی‌شناسیم باید با اجازه فقیه یا نماینده، ولی فقیه رد مظالم دهیم یعنی جبران ظلم‌هایی که به دیگران وارد کردیم.

آرتسیفر فرهنگی هنری قرآن و عترت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا