فرهنگ و ادبيات

جهاد تبیین تفکیک ضعف‌ها از قوت‌هاست

با شنیدن کلمه جهاد شاید اولین فکری که به ذهنمان خطور کند جنگ باشد، اما اگر کمی به آن فکر کنیم، متوجه خواهیم شد که همه جنگ‌ها و مخالفت‌ها از نوع تفکر افراد ریشه می‌گیرد و سرمنشأ و تمامی جنگ‌ها از نوع تفکرات آدم هاست. حال با وجود کلمه‌ای مانند جهاد که به معنای کوشیدنِ همراه با فداکاری در راه خدا با جان، مال و دیگر داشته‌های انسانی است، به جنگ‌ها و مبارزاتی که با هدف گسترش اسلام و یا دفاع از آن انجام می‌شود، جهاد می‌گویند. مقام معظم رهبری هم بر جهاد تبیین تاکید کرده اند و آگاهی بخشی را برای همه افراد جامعه لازم دانسته اند.

در همین راستا گفت و گوی ما را با حجت الاسلام سید محمدکاظم موسوی متقی مدیرکل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه درباره جهاد تبیین بخوانید.

مفهوم جهاد تبیین از چه زمانی مورد توجه شما قرار گرفت؟

از سال نود و پنج سازمان اوقاف شناسه برنامه‌ای را تدوین و ابلاغیه‌ای را آماده کرد که عنوان ابلاغیه شناسه ترویج گفتمان انقلاب اسلامی در بقاع بود. هدف از برگزاری و ابلاغ این شناسه این بود به امامزادگان توجه ویژه شود چون اعتقادمان این است که امامزادگان محل حضور همه مردم از هر قشری است و در تریبون آنها می توان از دستاوردهای کشور گفت.

اعلام دستاوردهای نظام چه مزیت هایی دارد؟

دشمن یکی از موضوعاتی که بر آن تاکید می‌کند ناامید کردن مردم است. مقایسه زمان حال با زمان قبل‌از انقلاب، درصورتی‌که اگر انصاف داشته‌باشیم در این زمینه تحقیق علمی کنیم متوجه خواهیم شد که این دوران اصلا قابل‌مقایسه با زمان قبل از انقلاب نیست. اکنون‌ در ابعاد گوناگونی مانند ابعاد علمی ،نظامی ،اقتصادی و ورزشی ،هنری ،فرهنگی، آموزشی، عمرانی، سدسازی، راه‌ سازی، توسعه روستاها و خیلی موارد دیگر بسیار پیشرفت کرده ایم، اما دشمن به‌دنبال این است که بر نقاط ضعف جامعه تاکید کند بخش هایی که متأسفانه سوء مدیریت‌ها باعث شده در جامعه در آن نقطه ضعف ایجاد شود. مخصوصا در زمینه اقتصادی برخی مدیران بسیار ضعیف و بد عمل کرده اند و قابل چشم پوشی نیست اما پیشرفت کشورمان از ابعاد مختلف قابل توجه است .

دشمن فعالیت های جمهوری اسلامی را چگونه نشان می دهد؟

شبکه های ماهواره ای و دشمنان سعی در نشان دادن نقاط ضعف و پنهان کردن موفقیت‌های جمهوری اسلامی دارند ،همه روان‌شناسان این مطلب را تاکید می‌کنند که برای از بین بردن یک‌نفر اصلا نیازی نیست کاری خاص شود فقط او را ناامید کنید .ناامید کردن یک نفر او را از همه نظر ساقط می‌کند کافی است یک امت یک ملت ، مردم یک جامعه ناامیدشوند دیگر جامعه به موفقیت نمی رسد و تمام شده است.وقتی نشاط و انگیزه را از یک جامعه بگیرند آن جامعه کم کم از بین می رود و دیگر به دنبال تحرک، پویایی و پیشرفت نیست .

جهاد تبیین در کشور چه عملکردی دارد؟

دقیقا مقام معظم رهبری جهاد تبیین را نقطه مقابل ناامیدی قرار داده اند. یعنی ناامیدی را تعطیل کردند ،تا مسئولین امید آفرینی و ایجاد انگیزه را در جامعه به وجود آورند و علاوه‌بر این شرایط کشور و واقعیت ها را نیز به مردم اعلام کنند.

جهاد تبیین تفکیک ضعف‌ها از قوت‌ها است، در جهاد تبیین باید موفقیت ها و ضعف‌ها را بگوییم و ان‌شاءالله در راه جبران ضعف ها قدم برداشته شود.

در سازمان اوقاف و امور خیریه چه برنامه هایی برای جهاد تبیین دارید؟

پایگاه اصلی سازمان اوقاف و امور خیریه امامزاده ها است ،ما به امامزادگان خیلی اعتنا می‌کنیم و ان شاءالله برنامه‌ریزی کردیم که از حضور مبلغین استفاده شود و برای آنها کلاس برگزار کنیم که آموزش ببینند و در استان ها فعالیت کنند. مخصوصا در ماه مبارک رمضان برنامه ریزی هایی را در این راستا کرده ایم .یکی از ابعاد جهاد تبیین که پیگیر هستیم بحث فرزندآوری و جمعیت است، که مدیریت خوبی در این زمینه نشده است. ما به دنبال این موضوع هستیم که ان شاءالله برای طرح آرامش بهاری سازمان اوقاف و امور خیریه و هم برای ماه رمضان مبلغینی که اعزام می شوند در این دو حوزه که هم در بحث جهاد تبیین و هم بحث فرزندآوری و جمعیت است ، سخنرانی، کلاس مشاوره و آموزش تربیت فرزند داشته باشیم. در طول سال آینده هم ان‌شاءالله به‌صورت ماهانه در ابتدا بحث گفتمان انقلاب اسلامی و با تاکید بر حوزه جهاد تبیین خواهیم داشت. آرتسیفر فرهنگی هنری قرآن و عترت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا