سفری ماجراجویانه را با جشنواره بینالمللی صخرهنوردی یزد تجربه کنید
پروانه پرچکانی مدیرعامل موسسه توسعه پایدار گردشگری علم و فرهنگ، درباره این موسسه بیان کرد که موسسه توسعه پایدار گردشگری علم و فرهنگ، یک NGO دانشگاهی است که در حوزه گردشگری فعالیت دارد. فعالیت این موسسه از بدو تاسیس در حوزه کارآفرینی و اشتغال زایی در حوزه گردشگری بوده و به نوعی شتاب دهندهی استارت آپهای گردشگری است.
پرچکانی از فعالیت های این موسسه به ایجاد استارت آپ ها اشاره کرد و گفت: بعد از آخرین سمیناری که در دانشگاه برگزار شد، یک استارتاپ تخصصی با عنوان سمپوزیوم گردشگری پایدار، ایجاد کردیم. بعد از آن، استارت آپی در حوزه گردشگری اَدونچر (ماجراجویانه)، برای معرفی ظرفیتهای گردشگری ماجراجویانه کشور ایجاد شد؛ که در مسیر بسیار درستی حرکت میکند. طبیعتا این استارتاپ در زمان کرونا فعالیت اجرایی نداشت و قرار است در سال آینده برای اولین بار بستری را فراهم میکند که یک پرتال شش زبانه، در حوزه ادونچر و با رویکرد بینالمللی و جدید برطبق علاقه مشتریان بین المللی برای کشورمان ایجاد کند. زبان فارسی و انگلیسی این پرتال به پایان رسیده و زبان چینی فرانسه آلمانی و اسپانیایی آن ادامه دارد.
جشنواره بین المللی صخره نوردی یزد
پرچکانی، از فعالیت های این استارت آپ به جشنواره بین المللی صخره نوردی یزد اشاره کرد و بیان کرد که این جشنواره، مجوزهای لازم را از فدراسیون کوهنوردی بین المللی و همچنین داخلی دریافت کرده است. همچنین در استان یزد با تشکیل جلسات، همکاری آغاز گردیده است. امیدوار هستیم که در اردیبهشت ماه (از هفدهم تا بیست و سوم اردیبهشت)، میزبان صد نفر از قهرمانان جهان و صخره نوردان، علاقمندان بین المللی و ۳۰۰ نفر ایرانی باشیم. حدود ۴۰۰ نفر از شهرهای اردکان، مهریز، تفت هستند.
مکان برگزاری این جشنواره ، دیواره صخرهای آتشکده چک چک اردکان یزد و دیواره ۳۰۰ متری پیر نارکی در مهریز یزد خواهد بود.
به گفته او، تبلور همکاری دانشگاه با بخش خصوصی NGO، ایجاد استارت آپی است که در حوزه ادونچر به نفع همه مجموعه کشور و به صورت بین الملل فعالیت انجام میدهد. استارت آپ دیگر این موسسه، در حوزه بازاریابی و گردشگری سلامت است.
گفتنی است موسسه توسعه پایدار گردشگری علم و فرهنگ نیز در زمینه مشاوره در حوزه برندینگ مقصدها، و هم در حوزه ایده پردازی و کمک به ایجاد استارتاپهای تخصصی، در حوزه گردشگری فعال بوده و در دوره کرونا نیز به زیرساختهای اطلاعاتی و آماری پرداخته است.
فرهنگ غوطه وری، یکی از ارکان اصلی گردشگری ماجراجویانه
به گفته او، گردشگران ماجراجو معمولاً تمایل شدیدی به کشف ناشناخته ها در محیط طبیعی دارند و این نوع از گردشگری اغلب در مناطق بکر و دور از هیاهوی شهری انجام می پذیرد. انجمن تجارت و ماجراجویی، گردشگری ماجراجویانه را فعالیتی می داند که شامل حداقل سه ویژگی فعالیت های فیزیکی، محیط طبیعی و فرهنگ غوطه وری (تعامل با ساکنان محلی) باشد. از آن جا که فرهنگ، عامل اصلی تفاوتهای اجتماعی است که در غیاب آن، همه جا شبیه هم خواهد بود و بنا به شرحی که گذشت در گردشگری ماجراجویانه، فرهنگ غوطه وری یکی از ارکان اصلی به شمار میآید، احساس نیاز به رویکردی نوین باعث میشود که «فرهنگ جویی ریسکی یا کالونچر» متولد گردد.
کالونچر اصطلاح گونه شناسی جدیدی است که دانشگاه علم و فرهنگ با ترکیب ادونچر و کالچر آن را به وجود آورده و پرتال dpl بر اساس آن شکل گرفته است.
در این رویکرد، گردشگران با انگیزه به دست آوردن تجربه و به چالش کشیدن مهارت ها و توانایی های خود، معمولا محیط و طبیعت بکر و دور از دسترس افراد عادی را انتخاب میکنند ولی همزمان فرهنگ ساکنان بومی شامل شیوه معیشت، موسیقی، غذا، لباس، ادبیات، جاذبههای تاریخی و… به اندازه فعالیت ماجراجویانه برایشان اهمیت دارد و همواره این فرهنگ جویی با نوعی ریسک همراه است.
به طورمثال در این رویکرد گردشگران ترجیح میدهند بدون اینکه از کیفیت یا خوشایندی اقامت یا غذای محلی اطمینان داشته باشند، آن را انتخاب کنند یا موسیقی مورد علاقه خود را موقت کنار گذاشته و شنیدن موسیقی جدید با هنرمندان محلی را تجربه کنند. به عبارتی در کالونچر یا فرهنگ جویی ریسکی علاوه بر تجربه هیجان محیط طبیعی، تجربه هیجان شنیدن، دیدن، چشیدن، پوشیدن، برقراری ارتباطات جدید و… به تجربههای گردشگر افزوده میشود که در دل خود ارزشهای شخصی برای گردشگران به ارمغان میآورد.
شاید بتوان اذعان داشت که کالونچر یا فرهنگ جویی ریسکی یک رویکرد است. رویکردی که نیازمند اعتماد به نفس و روحیه بالاتر، میل بیشتر به تجربه هیجان فرهنگی، خبرگی والاتر و مهارتهای اخلاقیتر برای لذت بردن توامان از فعالیت های ماجراجویی طبیعی و فرهنگی است که علاوه بر ارزشهای اجتماعی، نوعی ارزش آفرینی فردی نیز در دل خود دارد. با این حال ماهیت پویای گردشگری سبب ایجاد تعابیر متفاوت از این پدیده شده و شاید رویکرد ترکیب گونهها بتواند به این فعالیت فرهنگی کمک نماید. آرتسیفر فرهنگی هنری میراث و گردشگری