مد و لباس

شوک گرانی لباس‌های کُردی بانوان با پایان کرونا | شابو عثمانی و روایتی از نیم‌قرن تجربه در طراحی و دوخت لباس کردی

گروه مد و لباس آرتسیفر: شابو عثمانی از هنرمندان عرصه صنایع‌دستی و دوخت لباس‌های محلی منطقه کردستان است که بالغ‌بر ۵۰ سال است در این حوزه فعالیت می‌کند. عثمانی درباره فعالیت‌های خود به خبرنگار آرتسیفر گفت: استان کردستان از معدود استان‌هایی است که زنان و مردان آن همچنان از لباس محلی خود در زندگی روزمره و به‌ویژه مناسبت‌های خاص استفاده می‌کنند که ازجمله دلایل این امر می‌توان به ویژگی‌های بصری و پارچه مناسب این لباس اشاره کرد.

او درباره ویژگی‌های این لباس توضیح داد: لباس مردان و زنان کرد، بسیار زیبا و همراه با نقش و رنگ‌های متنوع است که شال کمر و سرپوش آن به همراه تزئینات بسیار زیبای آن نه‌فقط در ایران که مورد شناخت و توجه بسیاری از مردم جهان است.

این هنرمند عرصه دوخت‌های سنتی با اشاره به اینکه جوانان بسیاری در منطقه کردستان به دوخت لباس محلی خود علاقه‌مند هستند، اظهار داشت: تا پیش از شیوع ویروس کرونا با بالغ‌بر ۷۰ تن از دیگر بانوان منطقه به طراحی و دوخت لباس محلی خود مشغول بودیم که پس از کرونا، این تعداد به ۳۰ تن تقلیل یافت و امیدواریم که با پایان کرونا مجدد شاهد رونق فعالیت‌های خود و سایر همکاران باشیم.

او با تأکید بر اینکه با پایان کرونا، قیمت پارچه، نخ و سایر مواد و متریال تزئینی لباس افزایش‌یافته است، اذعان داشت: مشتریان این لباس‌ها باید بدانند که دو برابر شدن قیمت‌ها از همین مسئله نشئت می‌گیرد و امیدواریم همین افزایش قیمت سبب کاهش رونق فعالیت ما و میزان استقبال از این لباس‌ها نشود.

عثمانی در ادامه به خلاقانه های خود در حوزه طراحی و دوخت لباس بانوان منطقه سنندج اشاره و تصریح کرد: من از نخستین افرادی بودم که سکه و سوزن‌دوزی را روی کلاه‌های ساده بانوان کُرد آوردم و تا به امروز استقبال چشمگیری از این حرکت هنری شده است.

او گفت: این کلاه‌ها با پارچه مخمل دوخته می‌شوند و در ادامه تزئیناتی رویشان قرار می‌گیرد که نه‌فقط در این شهر که بسیاری از بانوان دیگر مناطق از آن در تکمیل لباس سنتی خود استفاده می‌کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا