فرهنگ و ادبيات

ضرورت جهاد تبیین در فضای مجازی برای مقابله با هجمه فرهنگی دشمنان/ تاریخ‌نگاری شفاهی ابزاری برای روشنگری است

آرتسیفر – «جهاد تبیین» موضوعی است که در ماه‌های اخیر در بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بار‌ها مورد تأکید و اشاره قرار گرفته است و رهبر انقلاب اسلامی ابعاد مختلف آن را توصیف کرده‌اند. ایشان فرمودند «جهاد تبیین» یک فریضه است؛ «جهاد تبیین» یک فریضه‌ قطعی و یک فریضه‌ فوری است و هر کسی که می تواند باید برایش اقدام کند». 

در این باره با مریم عرفانیان از نویسندگان دفاع مقدس مصاحبه کردیم. از جمله آثار این نویسنده می‌توان به «شهید نورعلی شوشتری، نیمه پنهان»، «طائر قدس امین کریمی»، «سرو‌ها ایستاده می‌مانند»، «به وقت اردیبهشت»، «دخیل» و «حنابندان» اشاره کرد.

در ادامه گفت و گوی وی را می‌آوریم:

خانم عرفانیان؛ جهاد تبیین در چهل سال دوم انقلاب اسلامی مردم ایران چه نقشی می‌تواند ایفا کند؟

اگر دقت کنید هر برهه‌ای جهاد خاص خودش را می‌طلبد. یک زمان جلوی رژیم بعث عراق می‌ایستادیم و رزمندگان ما در اردوگاه‌های عراق با صحبتی که با روشنگری برای نیرو‌های عراقی می‌کردند، نگرش آن‌ها نسبت به جنگ را عوض می‌کردند. زمانی جهاد، جهاد کاری یا جهاد اقتصادی بود. الان هم با این حجم رسانه‌ای که داریم و دست هر بچه‌ای به دلیل وضعیت کرونا یک موبایل است و با فضای مجازی ارتباط دارد، باید جهاد و روشنگری در فضای مجازی راه بیفتد. 

در واقع امروز نیاز به جهاد تبیین در عرصه رسانه های اجتماعی جدید و فضای مجازی داریم؟

بله؛ امروز روشنگری یک نوع جهاد در برابر هجمه فضای مجازی است؛ اینگونه نیست که دشمن راحت بنشیند و با ما کاری نداشته باشد در شرایط کنونی که با توپ و تانک نمی‌توانند به ما حمله کنند؛ اما فضای مجازی از مسائلی پرشده است که جامعه ما را تهدید می‌کند. چندی پیش در فضای مجازی دیدم که عنوان می‌شد، رفاه زیادی در زمان شاه داشته ایم یا اینکه درصد تورم در آن زمان کم بوده است! یا اینکه رضا شاه اگر با تورم در مغازه‌ای روبرو می‌شد، فرد خاطی را بالای دار می‌برد یا اعدام می‌کرد. من و شما که در زمان انقلاب نبودیم و آن دوران را ندیدیم، باید درستی این گفته‌ها را از کجا بسنجیم. باید جهاد تبیین راه بیفتد و در این زمینه ها روشنگری شود.

باید سراغ آدم‌هایی برویم که در زمان پیش از انقلاب اسلامی حضور داشتند؛ نه انسان‌هایی که تنها پیام‌های فضای مجازی را برای یکدیگر ارسال می‌کنند. الان رژیم صهیونیستی سرباز‌هایی را تربیت می‌کند که با اکانت‌های مجازی زیر پست‌های افراد انقلابی کامنت می‌گذارند.

چرا در زمینه مسائل و مقولات مهم، جهاد تبیین شکل نگرفته و چه کاستی‌ها و قصور‌های رخ داده است؟

شاید به این دلیل جهاد تبیین روی نداده که تبادل افکار را در فضای مجازی مهم نمی‌دانستیم. الان فضای مجازی، مانند فضای واقعی شده است. بچه‌های ما در این فضا می‌چرخند؛ پدربزرگ‌های ما که با این فضا کاری ندارند. جهاد تبیین امروز برای نوجوانان و جوانان ما ضرورت دارد.

تاریخ و عرصه تاریخ شفاهی در حوزه کمک به جهاد تبیین چقدر می‌تواند مؤثر باشد؟

تاریخ شفاهی، تاریخ آدم‌هایی است که در آن دوران زندگی کردند. ممکن است به هر دلیل آنگونه که باید نتوانند تاریخ را بازگو کنند. اما یک قصه‌پرداز با سوالات مکرر می‌تواند از زوایای مختلف به روشنگری که می‌خواهد دست پیدا کند و این سخنان با اسناد و مدارکی که باقی مانده است و آنچه در فضای مجازی می‌بینیم، مطابقت داده می‌شود. برای مثال درباره جنگ باید چند راوی داشته باشیم؛ یکی می‌گوید رزمندگان ما مقاومت کردند باوجود اینکه تجهیزات کافی نداشتند. فردی که در خط مقدم حضور داشته است می‌گوید رزمندگان ما بسیار مقاومت کردند یک روایت هم از شخصی داریم که پشت خط مقدم حضور داشت. باید سراغ راوی برویم که در خط مقدم حضور داشته و آن حقایق را دیده است.

فرصت رشد و توسعه شبکه‌های اجتماعی در جهاد تبیین چقدر می‌تواند مؤثر باشد؟ دشمن در این زمینه سرمایه‌گذاری‌های کلانی داشته است؟

دشمن خیلی روی توسعه شبکه‌های اجتماعی سرمایه گذاری می‌کند. بی بی سی شعار‌ها علیه حکومت را پخش می‌کند و این همه جمعیت که طرفدار انقلابند و زیر باران راهپیمایی عظیم راه انداختند را نشان نمی‌دهد. متاسفانه همین فضای مجازی اجازه نمی‌دهد آزادی بیان داشته باشیم. نمونه آن صفحاتی بود که به دلیل انتشار پست درباره سردار سلیمانی بسته شد و آن صفحه نتوانست به فعالیتش ادامه بدهد. برای همین اگر می‌خواهیم مواردی را در راستای روشنگری در فضای مجازی بیان کنیم باید به گونه‌ای باشد که دشمن متوجه نشود، چه کار می‌کنیم و به طور نامحسوس در این فضا وارد شویم، چون اگر محسوس باشد از روشنگری مان جلوگیری می‌کنند.

انتهای پیام/ 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا