تئاتر

متبسم: بردیا کیارس و سالار عقیلی بهترین گزینه برای اجرای پردیس بودند

گروه موسیقی آرتسیفر: بر سر تمرین ارکستر مجلسی تهران در سالن رودکی برج میلاد حضور یافتیم تا از نزدیک شاهد جدیت و اهمیت این ارکستر و هنرمندان آن باشیم که قرار است در روزهای ۷ تا ۹ شهریورماه اجرا شود، در این کنسرت؛ پروژه موسیقایی پردیس به پیشنهاد و طراحی حمید متبسم، آهنگساز نام آشنای ایرانی را اجرا کنند.

حمید متبسم که آهنگسازی این پروژه عظیم را به عهده دارد، خود درباره آن می گوید: این پروژه را ۶ سال پیش اولین تجربه من درباره این پروژه پیش، با حمایت مرکز فرهنگی شونک (SCHUNCK) شهر هرلن (HEERLEN) در هلند آغاز به کار کرد.

این آهنگساز درباره انتخاب سالار عقیلی برای خوانندگی این اثر گفت: این خواننده هم از نظر تکنیک خوانندگی و هم از نظر تکنیک آوازی برای خواندن این قطعات مناسب است و می تواند به خوبی از پس اجرای آنها برآید. این قطعات جای خواندن برای یک خواننده با تحریرهای ایرانی را دارد که از تمام توانایی های خود استفاده کند با تمام تحریرها و داشته های صدای ایرانی که یک خواننده کلاسیک نمی تواند آنها را اجرا کند. این قطعات بر پایه موسیقی ایرانی تنظیم شده اند اما ترکیب و تلفیقی از موسیقی کلاسیک را نیز در خود دارند که رپرتوار را از یکنواختی محض در می آورند.

متبسم گفت: “پردیس” پیش از این برای مخاطبان غیر ایرانی، به شکل غیرحرفه ای و با گروه کوچکتری در کشور هلند اجرا شده است ولی از آنجایی که برای مخاطب ایرانی و در مایه نوا ساخته شده است ترجیح دادم ان را با ارکستر بزرگ و در ایران به این شکل اجرا کنم.

وی می گوید: از شش سال پیش اولی تجربه نوشتن برای سازهای غربی برای ارکستر غربی و ایرانی را آغاز کرده ام و از انجایی که تخصص من موسیقی ایرانی است تا کنون فقط برای سازهای ایرانی نوشته ام، سعی کردم کیفیت این کار نیز در حد کارهایم دیگرم باشد و در این زمینه تفحص بسیاری کردم تا شناخت بیشتری در این زمینه داشته باشم. وی با تاکید بر اینکه نام «پردیس» به این جهت برای این پروژه انتخاب شده است، که در زبان‌های مختلف غربی نیز با کمی اختلاف در گویش، یک معنا دارد، می گوید: این رپرتوار موسیقایی برای ساز‌های آرشه‌ای و بادی چوبی غربی در کنار سازهی مضرابی ایرانی ساخته شده است.

وی درخصوص قطعاتی که قرار است در کنسرت پردیس به اجرا در آیند گفت: این قطعات در دستگاه نوا، دشتی و ماهور، به گونه ای نگارش شده است که برای نوازندگان غیر ایرانی نیز قابل درک و اجراست. همچنین قطعات آوازی این آثار روی اشعار قدیم و نوی فارسی بنا شده است.

سالار عقیلی که خوانندگی پروژه پردیس را عهده دار شده است، درباره علت حضور خود در این پروژه گفت: شروع این کار از یک سال و نیم پیش زده شد که طی صحبتهایی با آقای متبسم قرار شد با هم همکاری هایی در این زمینه داشته باشیم. آقای متبسم برای من چند آهنگ ساخته بودند و من با گروه ایشان به نام گروه مضراب که در آلمان فعالیت می کنند، این قطعات را اجرا کردیم. به پیشنهاد ایشان قرار شد این قطعاتی را نیز با ارکستر بزرگ اجرا کنیم . اولین کنسرت و تمرینات ما با ارکستر بزرگ در آلمان برگزار شد و بعد در کدگون هال لندن رفتیم و کنسرت موفقی برگزار کردیم که استقبال خوبی از آن شد و بازتاب خوبی از ان شد. در زمان برگزاری کنسرت دستان که سال گذشته در تهران بود ایشان گفتند که قرار است پردیس را به ایران بیاورند با ارکستر ایرانی در ایران اجرا کنند. چون ارکستر ایرانی لهجه ایرانی دارد و بسیار بهتر می توان با ان ارتباط برقرار کرد و قطعات اینچنینی را با آن اجرا کرد.

عقیلی در ادامه سخنانش افزود: این همکار عملی شد تا جایی که در حال حاضر مشغول تمرین هستیم و به زودی روی سن می رویم.

تمامی قطعات این پروژه از ساخته های حمید متبسم است که قطعاتی دلنشین هستند. امیدورام اجرای خوبی داشته باشیم باتوجه به اینکه تمرینات خوبی داشته ایم و استقبال خوبی که تاکنون از بلیتها شده است فکر می کنم استقبال خوبی خواهد شد. این ترکیب را دوست دارم و برای اولین بار است که با این ترکیب کار می کنم. فکر می کنم رضایت بخش باشد. بردیا کیارس که برای اولین بار با حمید متبسم و سالار عقیلی در چنین پروژه ای همکاری دارد در این باره گفت: برای اولین همکاری با حمید متبسم به عنوان یک هنرمند خوشحالم و همین طور سالارعقیلی که خواننده خوبی است . این همکاری را همکاری خوبی می بینم ، برایم جالب بود که برای اولین بار در کنار هم باشیم و چنین چیزی را تجربه کنیم. این کار تنها تفاوتی که با دیگر کارها دارد در آهنگساز و خواننده است ، ضمن اینکه ارکستری در این پروژه وجود ندارد. این ارکستر یک ارکستر شخصی است و برنامه ای که به ما پیشنهاد شود تمرین می کنیم و به اجرا می رویم.

وی درباره ویژگی این پروژه گفت: عمده ویژگی این پروژه اشعاری است که انتخاب شده است از حضرت مولانا، مهدی اخوان ثالث، سیاوش کسرای و رضا متبسم و همین طورآثاری از حمید متبسم و صدای دوست داشتنی سالار عقیلی، تمامی اینها ویژگیهای این پروژه هستند که من را به همکاری واداشتند.

کیارس خاطر نشان کرد: وقتی سازهای غربی با سازهای ایرانی ترکیب می شوند دو صدادهی با هم ترکیب کی شوند که آقای متبسم این دور ا به خوبی با هم تر کیب کرده و به خوبی می شناسند که توانسته اند خوب بنویسند. برای رهبری خوب آن تمام تلاش خود را می کنم.

در ادامه بردیا کیارس که رهبری ارکستر را به عهده دارد، درباره انتخاب خود توسط حمید متبسم که تمامی ساخته های خود را به وی سپرده است گفت: انتخاب آقای متبسم بوده و من هیچ دخالتی در آن نداشته ام. شاید بهتر دیده اند مه با یک رهبر جوانتر کار کنند.

«ارکستر مجلسی تهران» به همت بردیا کیارس، پدرام فریوسفى، على جعفرى، سهراب برهمندى و کاوه کاتب به تازگی تشکیل شده است که در این اجرا سی و نه نوازنده این ارکستر در پروژه پردیس روی سن می روند. حمید متبسم پیش از این پروژه موسیقایی سیمرغ را با صدای همایون شجریان در تالار وحدت و ورزشگاه انقلاب و چند کشور اروپایی به صحنه برده است.

گزارش تصویری مرتبط

پایان پیام/۴۳

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا