مد و لباس

همزیستی مسالمت‌آمیز مد با طبیعت در سده بیست و یکم

گروه مد و لباس آرتسیفر: مد جریانی است بالنده و درعین‌حال شمشیری دو لبه که چه خوب یا بد می‌تواند آیینه تمام نمای ملت‌ها بوده و درعین‌حال جزء جدایی‌ناپذیر ایجاد و انتقال هویت اجتماعی هر فرد به شمار می‌رود. امروزه به دلیل گسترش استفاده از اینترنت و به‌تبع آن شبکه‌های اجتماعی، بسیاری از فعالان این هنر صنعت توانسته‌اند با صرف کمترین وقت و هزینه به بازار بین‌الملل دست‌ یابند.

حال‌آنکه مد، نظامی پیچیده و هدفمند است و افراد یا تشکل‌هایی که راه ورود به آینده تضمین‌شده فعالیت در این عرصه را یافته‌اند، به‌خوبی می‌دانند که مسائل اقتصادی، سیاسی و فرهنگی بر تمامی ابعاد تولید و مصرف مد در میان اقشار جامعه اثرگذار است و از سوی دیگر مد نیز می‌تواند بر روند حرکتی این موضوعات مهم اجتماعی تأثیرگذار باشد.

به‌هرتقدیر فارغ از توجه به لباس‌های سنتی و ملی و لزوم عنایت به حفظ و پاسداشت این مظاهر فرهنگی، مد به‌واسطه تغییر و تحول بی‌وقفه و همیشگی‌اش مشخص و متمایز می‌شود، روبه‌جلو حرکت می‌کند و طراحان و صاحبان برند در این حوزه باید بدانند که توقف در واکاوی جهان پیشرو و اثرگذار مد می‌تواند یکی از سدهای جدی برابر پیشرفت در سده بیست و یکم به شمار رود.

بر همین اساس است که با فروکش کردن تب کرونا در جهان و به‌واسطه تبلیغات رسانه‌ای طراحان ترند های ۲۰۲۲ میلادی، فعالان عرصه مد برای متعادل کردن جو حاکم، به سمت استفاده از پارچه‌های لوکس، فاخر و مجلل و البته نوستالژیک رفته‌اند؛ استفاده از تزئینات دست‌ساز و صنایع‌دستی روی پوشاک بیش از هر زمان دیگری موردتوجه قرار گرفته و از همه مهم‌تر دوست‌ داران حفاظت از محیط‌زیست فعالیت‌های بسیاری برای ترویج ارزش‌های پایداری، مصرف کمتر و بازیافت انجام داده‌اند و نتایج این فعالیت‌ها را امروزه در تغییر سبک زندگی و انتخاب‌های شهروندان آگاه می‌بینیم.

امروزه، فعالان محیط زیست به عنوان یکی از نحله‌های فکری اثرگذار در حوزه مد و لباس به شمار می‌روند و در فضای مشارکت دموکراتیک در عرصه تجارت مد به لطف اینترنت، توفیقاتی در این زمینه به دست آورده‌اند.

و نکته پایانی اینکه عرصه مد و لباس به همزیستی مسالمت‌آمیز با طبیعت روی آورده و نه‌فقط منابع الهام که متریال طبیعی مورداستفاده فعالان این هنر صنعت را فراهم آورده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا