فرهنگ و ادبيات

ویژگی های یک جامعه کتابخوان چیست؟/ نقش کتاب‌های صوتی بر صنعت چاپ

رضا حاجی آبادی مدیر مسئول انتشارات هزاره ققنوس گفت: هر نوع خوانش کتاب را نمی‌توان به آمار سرانه مطالعه مردم اضافه کرد، مطالعه‌ای قابل اعتنا و شمارش است که تاثیرگذار باشد، گوش دادن به فایل صوتی کتاب نمی‌تواند جای مطالعه کتاب فیزیکی را در خلوت و تنهایی بگیرد، همچنین همزمان با گوش دادن به خواندن یک کتاب توسط فردی دیگر، مخاطب مشغول فعالیت دیگری باشد از میزان تاثیرگذاری محتوای کتاب بر او می‌کاهد.

به گفته حاجی آبادی هنوز هیچ یک از فرمت‌های ارائه محتوای کتاب نتوانسته اند به اندازه خواندن کتاب چاپی بین خوانندگان حرفه‌ای با اقبال رو به رو شوند، این فرمت‌ها به مثابه یک آگهی تبلیغاتی یا یک درگاه برای شناسایی کتاب خوب است به این معنی که کتابخوان حرفه‌ای شاید با کتابی در فضای مجازی، کتاب دیجیتال، کتاب صوتی، نسخه پی دی اف و… آشنا شود، اما ترجیحش معمولا کتاب فیزیکی است. برای همین است که هنوز هم کتاب‌های فیزیکی در اقصی نقاط جهان چاپ و منتشر می‌شوند.

حاجی آبادی گفت: هر رسانه‌ای کارکرد خودش را دارد و همان طور که با آمدن تلویزیون، رادیو محو نشد و یا با آمدن اینترنت و فضای مجازی رسانه‌های کند به طور کامل از میدان خارج نشدند ما نباید به انتظار مرگ کتاب‌های چاپی بنشینیم، البته که باید رویکرد مولفان، ناشران و متولیان فرهنگی در قبال نشر مکتوب تغییر کند.

مدیر مسئول انتشارات هزاره ققنوس گفت: برخی اپلیکیشن‌های موبایلی رسمی که نسخه الکترونیک و صوتی کتاب را منتشر می‌کنند به نوعی می‌توانند به صنعت نشر کشور در معرفی آثار محبوب کمک کنند، همچنین این نوع عرضه محتوای کتاب سبب می‌شود مخاطب با تازه‌های نشر آشنا شود، اما در کشور ما نکات منفی گسترش فایل پی دی اف و یا فایل صوتی کتاب بر صنعت چاپ بیشتر از نفع آن است، مشکل دقیقا از جایی شروع می‌شود که افرادی فایل پی دی اف کتاب را بدون در نظر گرفتن حق رایت آن در اختیار دیگران می‌گذارند و برچسب فرهنگی را به عنوان ترویج فرهنگ مطالعه به آن متصل می‌کنند.

به گفته حاجی آبادی تاثیر کتاب صوتی در افزایش سرانه مطالعه به صورت کنونی زیاد نیست، این را می‌توان از میانگین تیراژ کتاب‌های چاپی که نسخه صوتی و یا الکترونیک آن‌ها منتشر شده تشخیص داد، ساده‌انگارانه است که چرخ زدن در فضای مجازی و یا گوش کردن به صدای یک هنرپیشه معروف و خوش صدا در حین رانندگی را جزو سرانه مطالعه دانست.

حاجی آبادی گفت: یک جامعه کتابخوان جامعه‌ای است که رو به توسعه باشد، مردم آن دچار فقر فرهنگی و اقتصادی نباشند، به فرهنگ و تمدن خود احترام می‌گذارند و کمتر سراغ ضد ازرش‌هایی نظیر اعتیاد، دزدی، دروغ و … می‌روند، اگر در آینده متولیان فرهنگ کشورمان سرانه مطالعه را به جای عددی مثل ۲۰ دقیقه یک عدد بزرگ مثل ۲۴ ساعت در روز  این اعداد نباید شما را فریب دهد بلکه آنچه مهم است تاثیر و تغییر رفتار و منش و سلوک مردم در اثر خواندن کتاب‌های خوب است.

به گفته حاجی آبادی انتهای فرآیند نشر نباید چاپ کتاب و یا حتی خواندن کتاب باشد، باید مدنظر داشت که محصولات فرهنگی تولید شده، چه ارزش‌هایی را خلق کردند، چه رفتار‌هایی را تغییر دانند یا چه آدم‌هایی را ساخته اند. آرتسیفر فرهنگی هنری ادبیات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا