چرا در سبد پیشنهادات گوگل نامی از انیمیشن ایرانی نیست؟
امیر مسعود علمداری، فیلمنامهنویس انیمیشن و استاد دانشگاه در برنامه «ایران امروز» رادیو ایران در پاسخ به این سوال که چرا در سبد پیشنهادات گوگل نامی از انیمیشن ایرانی نیست، گفت: سابقه انیمیشن در کشور ما زیاد نیست. اگر به کارهای تلویزیونی نگاه بیندازیم، شاید حدود ۲۵ سال باشد که در این زمینه فعالیت میکنیم.
علمداری درباره کارهای سینمایی ادامه داد: آثار سینمایی در دنیا سابقهای بیش از ۱۰۰ سال دارد. با این حال، انیمیشن نسبت به سینما هنر نویی است. قبل از این انیمیشن وجود داشته، ولی بیشتر در کارهای کوتاه و جشنوارهای بوده و مخاطب عام نداشته است. بنابراین، انیمیشن بیشتر کار خاص تک نفره بوده تا کاری که تیمی باشد. وقتی انیمیشن به سمت سریال، مجموعه و تلویزیون نزدیک میشود، با صنعت روبهرو هستیم و از کار هنری تک نفره خارج میشود.
این فیلمنامهنویس انیمیشن با بیان اینکه تولید، بخشی از زنجیره صنعت انیمیشن است، افزود: موضوعات پخش اثر، محصولات جانبی اثر و چرخه صنعت باعث میشود با مخاطبین ارتباط بگیرید. در این محصولات تکرار اثر اهمیت دارد. ما گاهی سریال یا مجموعه در این سالها تولید کردیم، ولی در ۲۶ قسمت تمام شده است. چون ما سفارشدهنده اصلی داریم که سازمان صداوسیماست و از آن مجرا پخش میشود و بخاطر محدودیت یا قوانین نمیتوانیم از محصول تولید شده بهرهبرداری کنیم.
علمداری ادامه داد: ایراد قانون آنقدر زیاد است که به تولیدکننده اجازه نمیدهد برای محصولش بجنگد و فقط به تولید اثر فکر میکند. انیمیشن هنر و صنعت است و چرخه تولیدی بزرگی را میطلبد. در این صنعت تربیت نیروی انسانی وجود دارد، نیروهای هنری حضور دارند، نیروهای فنی در مرحله تولید هستند. اگر این صنعت بخواهد وارد بازار شود، به بازاریابی، بازارسنجی و … نیاز دارد. ما سیستم متولی انیمیشن در ایران نداریم که برای این موضوعات قانونگذاری کند. اگر میخواهیم وضعیت بازارمان تغییر کند، این موضوع به یک برنامه ۱۰ ساله نیاز دارد تا اصلاح قوانین صورت گیرد. آرتسیفر فرهنگی هنری سینما و تئاتر