سينما و تئاتر

کاظم‌تبار از «آلاء» گفت | یک نمایش متفاوت جنگی

گروه تئاتر آرتسیفر: نمایش «آلاء» نوشته و کار محمد ‌کاظم‌‌تبار از ۱۶ اسفند ساعت ۱۸ در سالن اصلی تالار مولوی روی صحنه است؛ تئاتری که با بازی مرجان آقانوری و صدای علی ‌برجی و محمدرضا ‌آزادفرد اجرا می‌شود.

محمد کاظم‌تبار در گفت‌وگو با آرتسیفر درباره روند شکل‌گیری نمایش «آلاء» گفت: حدود شش ماه پیش دنبال داستان متفاوتی بودم و ایده‌ای به ذهنم رسید مبنی بر اینکه دختر عراقی به ایران وارد و دچار اتفاقاتی می‌شود. این ایده بسط و گسترش یافت و از این رو داستان زندگی آلاء شکل گرفت. در ادامه شکل‌گیری این زندگینامه که کاملاً خیالی است، نگارش متن آغاز شد و هر چه پیش رفتیم متوجه شدیم بهتر است اتفاقات با حضور یک بازیگر روایت و بازی شود و به همین دلیل «آلاء» تبدیل به یک نمایش تک‌نفره و منودرام شد.

او در ادامه افزود: با شکل‌گیری اولیه نمایشنامه با بازیگر نمایش وارد مذاکره شدیم و همزمان در روند نگارش نمایشنامه، تمرین‌ها آغاز شد تا نهایت به انسجامی رسیده و موفق شدیم آلاء‌ی فعلی را شکل دهیم.

این کارگردان درباره استفاده از حرکات و فیگورهای اریال یوگا در این نمایش عنوان کرد: ایده اولیه‌مان این بود که نمایش از داخل رحم یا پارچه‌ای آغاز شود و سپس دیدیم، اریال یوگا دقیقا این فضا را به ما می‌دهد علاوه بر اینکه این امکان را داریم که حرکات و قاب‌های بسیاری را با این فضا شکل دهیم. از سویی بازیگر نمایش نیز با این تکنیک و ورزش آشنایی داشت و اینگونه شد که ما با همکاری یکدیگر توانستیم این نمایش را با تکامل داشته‌های بازیگر در کنار بهره‌گیری از دانش مربی کاربلد شکل دهیم. حرکات نمایش توسط المیرا سبزه‌زار طراحی و شکل گرفت و کامل شد و ما توانستیم قاب‌های متعددی با استفاده منطقی و بجا از این حرکات را در نمایش داشته باشیم.  

او ضمن اشاره به اینکه داستان نمایش در شهر مرزی میان ایران و عراق و در سال‌های ۱۳۵۸ تا ۱۳۶۰ اتفاق می‌افتد، درباره ویژگی‌های این اثر یادآور شد: «آلاء» اولین نمایشی است که از حرکات و فیگورهای اریال یوگا در آن استفاده می‌شود. کار بسیاری دشواری است و سعی‌مان بر این بود تا حرکات در دل داستان و اتفاقات تنیده شده و جدا از آن نباشد از سویی تاکنون شاهد آن بوده‌ایم که داستان‌هایی که روایتگر فضای جنگ است، بیشتر رئالیستی و تکراری بوده‌اند اما آلاء متفاوت از دیگر داستان‌های جنگی است و اتفاقات در فضای سورئال رقم می‌خورد و شیوه اجرایی جدیدی دارد.

Ala2

محمد کاظم‌تبار در پایان صحبت‌هایش گفت: امیدوارم با این نمایش ظرفیت‌های اجرایی تئاتر دفاع مقدس و موضوعی را بیشتر و بزرگ‌تر بدانیم و محدود به گذشته و اتفاقاتی که تاکنون رقم خورده است، نباشیم تا این امکان را داشته باشیم از شیوه‌های اجرایی و تکنیک‌های مدرن که در قالب فرم است و از منظر قانون‌گذار مشکل ندارد، چه در تئاتر دفاع مقدس و چه دیگر آثار نمایشی بهره‌مند شویم.

در خلاصه داستان نمایش «آلاء» آمده است: چیزی تا سحر نمانده، لحظه‌ی وداع گاه اندوهگین نیست، هنگامه‌ای که شوق رسیدن در آن باشد، اکنون که سور جنگ دمیده و جدایی بینمان جاری است، من به طلوع خورشید وصالمان ایمان دارم، به خنده‌های ممتد کنار هم، به دستانی که دوباره هم قسم خواهند شد و عشق تبلور وجودیمان می‌شود…

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: مدیر تولید: حامد ‌گودرزی، طراح نور: رضا ‌خضرایی، مربی اریال یوگا: المیرا سبزه‌زار، موسیقی: علی خاتمی،  طراح حرکت: امیر آقاجان، طراح پوستر: رامین ‌رستمی، مدیر روابط عمومی، مشاور رسانه‌ای: ناصر ‌ارباب، دستیار کارگردان: آرش نظری‌منشی، صحنه: فاطمه ‌عرب، دستیار تولید: علی کاظم‌تبار و عکاسان: فاطمه ‌عرب و شکوفه ‌درویش‌‌اولادی.

علاقمندان به تماشای این نمایش می‌توانند بلیت آن را از سایت تیوال تهیه کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا