آهنگسازیآوازترانهکنسرتموسیقی

شرکت کنندگان در جشنواره عودنوازای کیفیت بالایی دارند

به گزارش خبرنگار موسیقی آرتسیفر: فراخوان نخستین جشنواره ملی عود نوازی قشم در راستای ایجاد زمینه فعالیت‌های هنری در حوزه عود نوازی و ارتقای سطح فرهنگی مرتبط با موسیقی منطقه با توجه به فرهنگ موسیقایی خلیج‌فارس و رواج ساز عود (بربت) در زندگی اقوام ساکن در سواحل جنوبی ایران منتشر شد و پس از داوری اولیه در میان شرکت‌کنندگان در این جشنواره  هیئت‌داوران اسامی راه‌یافتگان نهایی به این جشنواره را مطرح کردند و تنها دو روز دیگر باقی است تا جشنواره عودنوازان در منطقه آزاد قشم اجرای راه‌یافتگان به بخش نهایی را مورد ارزیابی و داوری قرار دهند.

شهرام غلامی داور جشنواره عودنوازان در گفتگو با آرتسیفر در ارتباط باحال و هوای این روزهای جشنواره گفت: داوری اولیه انجام‌شده است. و از میان شرکت‌کنندگان نفرات برتر به بخش نهایی راه پیدا کرده‌اند که از روز چهارشنبه در قشم اجراها آغاز می‌شود.

غلامی در ارتباط با سطح کیفی شرکت‌کنندگان گفت؟ تقریباً از مناطق مختلف ایران شرکت‌کننده داشتیم که بخش اعظم این شرکت‌کنندگان از تهران بودند و کیفیت متقاضیان این جشنواره بسیار خوب بود.

این نوازنده عود در ارتباط با نحوه ارزیابی عودنوازان بومی و بداهه نوزان توضیح داد: نوازندگان بخش بومی منطقه قشم در بخشی جدا از نوازندگان کلاسیک و ایرانی ارزیابی می‌شوند و هیئتی جدا بخش ارزیابی رودنوازان را بر عهده داشته است  که درنهایت در دو بخش مجزا مورد ارزیابی و داوری قرار می‌گیرند.

غلامی در خصوص ظرفیت جشنواره عودنوازان در ارتباط با دیپلماسی فرهنگی بیان کرد: جشنواره‌ عودنوازان این ظرفیت را دارد تا هنرمندان سایر کشورها به‌خصوص حاشیه خلیج‌فارس را در کنار هم جمع کند اما باید امکانات و استانداردهای آن را داشته باشد.  برگزارکنندگان باید سطح جشنواره را در حد و اندازه‌های یک جشنواره بین‌المللی بالا ببرند تا امکان حضور هنرمندان خارجی فراهم شود.

داور جشنواره عودنوازان در ارتباط با فاکتورهای لازم برای رسیدن به یک جشنواره با استاندارهای بالا گفت: جشنواره عودنوازان نوپاست و باید حداقل چند سال برگزار شود تا نقاط ضعف‌های آن خود را نشان دهد. درعین‌حال مسئولان باید در میان جوانان ایجاد انگیزه کند تا نسبت به این ساز ترغیب شوند و تلاش کنند تا کیفیت کار خود را بالا ببرند هرچند برگزاری جشنواره‌ای با عنوان تخصصی عود نوازی هم می‌تواند به این ایجاد انگیزه و رقابت کمک کند.

وی در ادامه افزود: درواقع نوازندگان خوب و باکیفیت ایران کم ندارد اما انگیزه لازم برای ماندن در این عرصه و کارکردن و مداوم نیاز به انگیزه و حمایت بیشتر است تا نوازندگان تکنیک،  خودشان را ارتقا دهند حتی برای داوران هم انگیزه‌ایی است تا خود را به‌روز نگه‌دارند. در کنار این‌ها رسانه‌ها نیز نقش پررنگی در بین‌المللی شدن یک جشنواره خواهند داشت اینکه رسانه‌ها می‌توانند در ایجاد رغبت در شرکت‌کنندگان خارجی در این جشنواره مؤثر باشند. درعین‌حال که ساز عود در میان کشورها شناخته‌شده است و بسیار از کشورها به‌خصوص کشورهای عربی این ساز را می‌نوازند و در این زمینه حرفی برای گفتن دارند بنابراین برای رسیدن به یک جشنواره استاندار، ایجاد انگیزه برای بهتر شدن هنرجویان و هم اساتید شرط مهم و اساسی است.

غلامی در ارتباط با این سؤال که  آیا ساز عود این ظرفیت را دارد تا مطابق با زمانه خود دچار تغییر و تحول شود،گفت: ساز عود این روند تکاملی را پشت سر گذاشته است و آنچه ما در میان شرکت‌کنندگان  شاهد آن بودیم، تغییر و تحولاتی  است که ساز عود برای نزدیک شدن به ذائقه امروز مخاطب  پذیرفته است. به‌روز شدنی که شرکت‌کنندگان در کیفت اجراهای خود نشان دادند. درعین‌حال این به‌روزشدن را نمی‌توانیم خلاقیت بنامیم، چراکه کار هرکسی نیست اما درعین‌حال کیفیت نوازندگی خیلی بیشتر از توقعات بود و این را باید به فال نیک بگیریم.

این نوازنده عود در ارتباط با ملاک‌های به‌روز شده ساز عود توضیح داد: ریتم، ساخت موسیقی، نواختن آثار نوستالژیک که فن نواختن آن تا چند سال قبل ناممکن بود اما در این جشنواره در میان شرکت‌کنندگان به اجرا درآمد،  کسانی بودند که به‌راحتی تکنیک های سنتی  را تکرار کردند. شاید دلیل این رشد در میان نوازندگان به زحمات اساتیدی بازگردد و در کنار آن رسانه‌های مجازی و امکان آموزش‌های مجازی هم به‌نوعی می‌تواند علتی دیگر باشد که دسترسی برای دیدن و یادگرفتن را سهل‌تر کرده است و همه این‌ها در کنار هم سبب شده است تا درزمینه موسیقی سنتی امروزه به‌خصوص عودنوازی رشد کمی و کیفی را شاهد باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا