اسلایدرفرهنگ و ادبيات

چاپ صنعت نيست

مسعود دانش منش، فعال حوزه کتاب، چاپ و نشر درمورد مشکلات تولید فیزیکی کتاب بیان کرد: به نظر بنده، ما نمی‌توانیم درمورد اقتصاد و مشکلات کتاب صحبت کنیم، ولی وارد حوزه چاپ و خدمات پیش و پس از چاپ نشویم. از اینرو، فکر می‌کنم چاپ در دنیا صنعتی است که روز به روز در حال توسعه است و رو به رشد حرکت می‌کند و بدنبال آن در کشور ما نیز از سال ها پیش، چاپ یک فن و مهارت کهنی بوده است؛ به طوری که در دوره معاصر و از زمان صنعتی شدن چاپ، دستگاه‌های مختلفی وارد کشورمان شده و فعالان از آن‌ها استفاده کرده اند، ولی بر اساس آمار اگرچه صنعت چاپ تکنولوژی آن و خدمات وابسته به چاپ در دنیا در مسیر رشد حرکت کرده اند ولی در کشور ما چنین نبوده و درواقع همگام با دنیا حرکت نکرده اند.

این فعال حوزه کتاب و چاپ و نشر گفت: به نظر بنده، زمانی یک ناشر می‌تواند خلاق باشد و انرژی و سرمایه گذاری اش را وارد حوزه محتوا کند و زمان بیشتری برای تولید محتوای ارزشمند بگذارد که دغدغه‌های فنی اش مرتفع شده باشد.

دانش منش ادامه داد: طبق آمار رسمی که دفتر امور چاپ و نشر وزارت ارشاد منتشر کرده است، به طور کلی در سال ۱۴۰۰، ۲۴میلیون و پانصد هزار کیلوگرم صادرات محصولات چاپی و ۱۶۲ میلیون و پانصد هزار، ترخیص محصولات چاپی داشته ایم که این اختلاف نشان می‌دهد حجم وسیعی از محصولات چاپی وارد کشور شده اند و همین آمار، به تنهایی گویای این است که صنعت چاپ کشور و مجموعه توانمندی‌ای که در حوزه چاپ و خدمات پس از آن در کشور وجود دارد پاسخگوی نیاز نیست و به همین میزان، در حوزه نشر هم سرایت پیدا می‌کند.

او تأکید کرد: یک ناشر با تمام تلاش و سرمایه گذاری که می کند، قیمت تمام شده کتابش ۳۰درصد قیمت فروش است و این در بهترین حالت است و درواقع، بقیه آن، صرف هزینه‌های دیگر می‌شود و درواقع، این ناشر در حوزه فنی و… تحت فشار شدید قرار می‌گیرد و دغدغه هایش به نحوی است که به او اجازه نمی‌دهند در حوزه محتوا، سرمایه گذاری بهتری داشته باشد و با خیال راحت کار کند و به نظر بنده، دلایل متعددی برای این موضوع وجود دارد.

به گفته او، باید به بحث علمی و حوزه آموزش چاپ توجه شود. زیرا حوزه چاپ در کشور، علمی نشده است و رشته چاپ ما نوپاست و به تازگی فارغ التحصیلان این رشته را داشته ایم و در حال حاضر، مسیر جذب و اشتغال در صنعت چاپ بر اساس معیار تحصیلات نیست. از اینرو، در چاپخانه‌ها و مراکز چاپ نمی‌توان صحبت علمی کرد که این دغدغه بسیار مهمی است.

دانش‌منش ادامه داد: نگاه دولت و حاکمیت ما به موضوع چاپ صنعتی نیست و در واقع چاپ را صنعت نمی‌دانند. زیرا کاملاً زیر مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و برای این منظور، خیلی تلاش شده، ولی به نتیجه نرسیده است. به همین دلیل، باید حتماً نگاه صنعتی به حوزه چاپ داشت که بتوان از تسهیلات و تکنولوژی روز استفاده کرد و آن را توسعه داد و این بسیار مهم است.

او اپهار کرد:  یک زمانی بخش بزرگی از حوزه چاپ، بخش نشر آن بود. یعنی در زمانی که قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال ۶۶ تصویب شده است و تمام مسائل مربوط به چاپ و نشر زیر مجموعه این وزارتخانه قرار گرفتند آن زمان، بخش عمده این حوزه نشر بود که شاید در زمان خودش، تصمیم درستی بوده است.

این فعال حوزه کتاب و چاپ و نشر افزود: امروز حوزه نشر شاید پنج تا ده درصد آن را دربر می‌گیرند و بقیه آن مربوط به مسائلی چون؛ تکنولوژی، صنعت، دانش و نوآوری مرتبط است و آن چه که از نتیجه مطالبه فعالان این حوزه بدست می‌آید، این است که وقتی آن‌ها می‌خواهند از تسهیلات استفاده کنند وزارت ارشاد واقعاً توانمندی آن را ندارد و در واقع، این جزء وظایف دفتر امور چاپ است و عنوان کرده اند: برنامه ریزی لازم به منظور توسعه فناوری حوزه چاپ برای توانمندسازی و افزایش ظرفیت چاپ کشور. از اینرو، بنده از رسانه‌ها درخواست می‌کنم که پیگیری کنند تا بدانیم چه اندازه روی این برنامه ریزی کار شده است؟! آرتسیفر فرهنگی هنری ادبیات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا